I Alta i Finnmark har Jørund Greibrokk akkurat skaffet seg elbil.
– Jeg hentet den i Trondheim, tok Hurtigruta til Tromsø, og så kjørte jeg fra Tromsø til Alta. Jeg er helt uerfaren, så jeg hadde litt rekkevidde-angst, forteller Greibrokk.
Men i sin helt nye elbil av typen Tesla gikk turen fra Tromsø til Alta uten problemer.
Han hadde ikke behov for å lade batteriet. Og det var kanskje bra, for på en 800 km lang strekning, fra Tromsø til Kirkenes, er det strømløst land for elbileiere med behov for hurtiglading.
Kjørte 400 kilometer for 35 kroner
– Det er en skam, rett og slett. Det finnes ikke noe sted der det er mer perfekt å ha elbil, når det er lange distanser, enn i Finnmark. Det er nesten ikke noe forbruk. Jeg brukte cirka 35 kroner i strøm på å kjøre fra Tromsø til Alta, forteller Greibrokk.
Og det mener han er en genial måte å transportere seg på. Men i Finnmark finnes det ikke en eneste hurtiglader for elbiler.
- Les også: Stadig flere åpner for elbiler
- Les også: Rekordsal av elbil her i landet
For å nå målet om mindre utslipp fra bilparken i Norge må antall elbiler øke.
Transnova, som er et organ etablert av samferdselsdepartementet, kom nylig med et forslag til nasjonal strategi for infrastruktur for elbiler.
Der er målet at man skal kunne kjøre med elbil på de viktigste hovedveiene i Norge, sør for Tromsø. Det krever etablering av 58 hurtigladestasjoner.
Skulle være nasjonal plan – utelater Finnmark
Men, nord for Tromsø vil de ikke etablere en eneste. Det syns generalsekretær i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold er for dårlig.
– Vi synes rett og slett det blir puslete. Det som skulle være en nasjonal plan for infrastruktur. Nå registrerer vi at det største fylket uteblir fra planen, og det er rett og slett for dårlig, sier Sletvold.
Elbilforeningen mener det er staten sitt ansvar å legge til rette for at flere skal velge elbil
I dag kjører 25 tusen elbiler på norske veier, 37 av dem i Finnmark. Og det er ikke nok for å få hurtigladere, sier Tom E. Nørbech, som er seniorrådgiver i Transnova.
– Det er begrensede midler til dette formålet. Vi har i første strategiperiode foreslått ladestasjoner fra Sør-Norge og opp til Tromsø, noe som har med befolkningstetthet å gjøre, sier Nørbech.
Han understreker at det kommer en ny strategiperiode etter den pågående, der Finnmark kan bli aktuell for slike ladestasjoner.
- Les også: Familiefaren velger elbil
- Les også: Jubler over elbil-vekst
Trenger 28 ladere
For å dekke Finnmark og Nord-Troms trengs det 28 hurtigladere ifølge Transnova. Hver ladestasjon koster i gjennomsnitt 600 000 kroner å etablere.
Og nye elbil-eieren i Alta er ikke i tvil om at elbilen er kommet for å bli, også i Finnmark.
– Definitivt, dette er jo fremtiden. jeg skal i alle fall ikke ha noen bensinbil igjen, det er sikkert, sier Jørund Greibrokk etter kjøpet av sin nye Tesla.
Rapporten fra Transnova skal snart sendes ut på høring.