Alta er en av 87 kommuner som deltar i et prøveprosjekt nedsatt av regjeringen, hvor regjeringen håper at nye skuterløyper vil være på plass allerede neste sesong.
Ole Steinar Østlyngen, som er lokalpolitiker for Arbeiderpartiet, har liten tro på at det vil la seg gjennomføre.
– For å få løyper gjennom plan og bygningsloven er det en vanvittig stor prosess, det er omtrent som å bygge en ny vei. Du har naturmangfoldsloven, du skal ha risikoanalyse, du skal ha sårbarhetsanalyse, du skal ta vare på dyreliv og fugleliv og istykkelse og alt, sier Østlyngen.
Kan ta to år
Leder for samfunnsutvikling i Alta kommune, Oddvar Konst, er enig i at det kan bli vanskelig. Årsaken er at løypene skal reguleres i plan- og bygningsloven.
– Vi har ikke planlagt skuterløyper på reguleringsplannivå tidligere, så vi vet ikke helt hva dette innebærer, sier Konst.
Prosessen kan derfor ta opp til to år.
– Som regel tar en reguleringsplan mellom ett og to år. I dette tilfellet så skal vi også gjøre vurderinger av naturmangfoldsloven og andre tiltak som klima og kulturminner og så videre, sier han.
Det finnes likevel en liten sjanse for at kommer på plass i løpet av neste år.
– Hvis vi får anledning til å gjøre det på enklest mulig måte, så kan vi kanskje ha en løype klar på slutten av neste sesong, altså slutten av april, sier Konst.
- Les også: Ny forsøksordning med snøskuter
Vil bli svært dyrt
Det er statsråd Jan Tore Sanner som på regjeringens hjemmeside sier at kommunene vil ha på plass nye løyper til neste år.
– Hvis han mener at vi skal klare dette i milevis av uberørt natur oppe på vidda og gjøre alle disse analysene og ha det klart til neste vinter, da tror jeg det er veldig optimistisk, sier Østlyngen.
Østlyngen tror ikke det er mange kommuner som kommer til å ha nye løyper klare til neste år, og at det i så fall vil bli svært dyrt.
– Nei, jeg tror det vil bli vanskelig å få til, og hvis vi skal få til noe så vil det koste enormt med penger. Et alternativ er å leie inn et eksternt konsulentselskap som skal tegne løyper på kryss og tvers i Finnmark, noe jeg ikke engang tørr tenke på hva koster, sier han.
Et annet alternativ er å bruke kommunens ressurser.
– Men da vil det jo gå ut over andre tjenester, som byggesaksbehandling og andre plansaker som skal opp, sier han.
- Les også: Advarer mot skuterkulturen i nord