Hver niende trekkvogn og annenhver tilhenger hadde feil og mangler som gjør dem farlige på glatt føre.
Klokka er ni på kvelden. På en av Statens vegvesens faste kontrollplasser for tunge kjøretøy på europavei 6 i Troms gjør kontrollørene fra Statens vegvesen seg klar til kveldens jobb.
– Fint at vi kontrolleres
Lysskilt ute på veien blir tent. Skiltene dirigerer vogntog på vei nordover inn på kontrollplassen.
Bak rattet i et av de første vogntogene som kontrolleres sitter Steinar Hansen. Han er på vei til Senja med sin 18 meter lange doning. Der skal han laste opp traileren med varer som skal til Finnmark.
– Denne type kontroller er bra for alle, sier han til NRK.
– Lastebilnæringa har et frynsete rykte. Det er fordi det finnes en del cowboyer i næringen. Da snakker jeg om både norske og utenlandske transportører. Derfor er det bra å ha kontroller som luker ut de som ikke har noe i denne næringa å gjøre, mener langtransportsjåføren som kommer fra Vesterålen.
– Hvordan gikk kontrollen for deg?
– Det gikk helt fint. Både kjøretøy og papirene er i orden, så jeg kan kjøre videre uten å miste særlig mye tid.
LES OGSÅ:
Bare norske vogntog
Året rundt har Statens vegvesen sine mobile patruljer på norske veier.
På denne januarkvelden på E6 i Troms kommer det bare norske vogntog forbi.
– Det er uvanlig. Vanligvis utgjør de utenlandske vogntogene en stor del av den totale trailertrafikken på norske veier. Hvorfor de uteblir i kveld vet vi ikke, forteller kontrollør Roger Furumo.
Krav om vinterdekk
Ingen av de norske vogntogene i denne kvelden har mangler ved hjul og dekk.
Fra i vinter ble det innført påbud om vinterdekk for tunge kjøretøyer.
Men kravet gjelder bare for trekkvogna. Fremdeles er det tillatt med sommerdekk på tilhengeren.
De fleste norske vogntog har likevel vinterdekk også på tilhengeren, mens utenlandske vogntog ofte bare har vinterdekk på trekkvogna.
12.000 vogntog kontrollert
Siden 1. oktober har patruljene sjekket cirka 12.000 norske- og utenlandske vogntog. Nesten halvparten var utenlandske.
I oktober i fjor ble det blant annet forbudt for tunge kjøretøy å kjøre på sommerdekk på vinterføre.
Likevel viser vegvesenets tall nesten 1400 brudd på de nye reglene for vinterutrustning på trekkvogn.
I tillegg ble det funnet svakheter med nesten halvparten av de 10.000 tilhengerne som ble kontrollert.
Utenlandske vogntog dominerer den dystre statistikken.
Vegvesenets kontrollører utstedte 1500 gebyrer, nedla kjøreforbud for 1000 trekkvogner og tilhengere og anmeldte 25 sjåfører til politiet.
«Gardin-nissene» er på plass
Tidligere brukte trailersjåførene walkietalkie og lyssignaler for å advare hverandre om kontroller langs veiene. I dag har Facebook overtatt.
– Jeg visste om denne kontrollen lenge før jeg ble stoppet, forteller en av sjåførene som ble kontrollert denne kvelden.
I dag er laptop eller nettbrett blitt standardutstyr i mange vogntog, i hvert fall de norske. Det tar ikke mange minutter fra en kontroll er i gang og til de fleste vogntogsjåførene er varsla via Facebook.
– Kom hit og se, sier Roger Furumo, en av de tre kontrollørene som er på jobb i kveld.
Han peker på PC-skjermen han har foran seg. På Facebook-sida han har åpnet har alarmen gått for lenge siden:
– Gardin-nissene, det er oss det, ler han.
LES OGSÅ:
Avskilting og kjørenekt
Med bare norske vogntog inne til kontroll fikk ingen påpakning om dekkutstyret. Men mange av de som ble kontrollert hadde andre «svin på skogen».
Overlast på et vogntog fullastet med korn førte til forsinkelse og merarbeid for sjåføren. Trekkvogn og henger måtte lastes om til overvekta på 1,5 tonn var utlignet.
En annen hadde ikke gyldig kompetansebevis. Ei trekkvogn som ble stoppet hadde ikke godkjent tilhengerfeste. Bilen ble avskiltet på stedet og ikke lov til å kjøre videre. Et kjøretøy hadde en såkalt begjæring hengende over seg og fikk også kjøreforbud.
– Ingen sure miner
– Ingen sure miner. Regler er regler. Men jeg mener at norske og utenlandske vogntog blir behandlet forskjellig. Jeg har sjøl sett at utlendinger sklir forbi kontroller uten å bli stoppet. Det er ting jeg aldri i livet vil ha sluppet unna med, sier han, sa en av sjåførene som ikke fikk kjøre videre og opplevde at vogna ble avskiltet.
Kontrollør John Rune Vaeng gir seg ikke inn på denne diskusjonen med den engasjerte vogntogsjåføren.
– Det er ikke slik at vi behandler norske og utenlandske vogntog forskjellig. Vi har klare regler ut instrukser vi skal forholde oss til. Slingringsmonnet er minimalt. Slik må det også være. Et vogntog som kanskje veier 50 tonn er potensielt farlig. Da må vi gjøre vår jobb for at risikoen skal bli minst mulig. Det er derfor vi er her, sier Vaeng til NRK.