NRK Meny
Normal

Hurtigruten har opphevet betalingsnekten

Hurtigruten har opphevet betalingsnekten, og har begynt å betale for seg igjen til sine anløpshavner. Konflikten er likevel ikke løst.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Hurtigruten har nå begynt å betale anløpsavgiften ved havnene. Hurtigruten og Norsk havneforening er likevel fortsatt uenig om pris.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

Det har nærmest vært krig mellom Hurtigruten og anløpshavnene langs kysten, etter at Hurtigruten siden nyttår nektet å betale avgift for å legge til kai.

Men nå har Hurtigruten har begynt å betale for seg igjen - selv om konflikten fortsatt ikke er løst.

– Vi gjenopptar betalingen fordi vi nå ser havnene gjennomgår avgiftsnivåene,

Anne Marit Bjørnflaten

Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten sier at de gjenopptar betalingen.

Foto: Pressefoto

de har lagt til grunn for oss som bruker av havn, og vi ser også at enkelte havner har redusert på blant annet anløpsavgiften, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten.

Helt feil fremgangsmåte

Hurtigruten mener avgiften de har betalt i flere havner har vært for dyr, og har krevd å få svar på hva pengene går til.

Nå har havnene levert dokumentasjon på dette.

– Og hvis det skal ha seg slik at en eller annen havn ikke er i tråd med lovens opplegg, så har holdningen vært hele veien at da får man justere seg inn i forhold til loven. At de har nektet å betale synes vi er en fremgangsmåte som bare er helt feil, sier direktør i Norsk havneforening Arnt-Einar Litsheim.

Konflikten er ikke over

– Vi ønsker jo å komme i dialog med de forskjellige havnene, både om å få på plass avtaler med hver enkelt havn, men ikke minst også om hvordan vi løser den konflikten rundt det vi mener vi har utestående. Det kan bli å nå neste steg i prosessen, sier Bjørnflaten.

Så selv om hurtigruten har begynt å betale avløpsavgift igjen er ikke konflikten over. Hurtigruten og Norsk havneforening er fortsatt uenig om pris.

– Hvis en havn priser for høyt, så kan man jo velge å anløpe en annen havn, sier Litsheim.