Tuva (16) blogget seg til kreftpris

Tromsø-jenta Tuva Willassen (16) er den beste bloggeren i Norge på solvett.

Tuva Willassen

Tuva Willassen vant en scooter for sin formidlig av solvett på bloggen sin tuvaw.blogg.no

Foto: tuvaw.blogg.no

– Konkurransen var sterk, så jeg ble overrasket – men glad over seieren, sier Tuva.

I regi av Kreftforeningen har tromsøbloggeren deltatt i en nasjonal bloggekonkurranse for å spre solvett.

For å vinne kreves det at man viser kunnskap om solarium og solskader, men også at man inspirerer andre til å redusere eller kutte ut solariumsbruken. I tillegg kreves det at bloggeren kommuniserer budskapet.

I sin blogg skriver Tuva om hvordan hun selv har vært en ivrig solariumsbruker, og hvorfor hun har valgt å slutte å bruke kunstig sol. Leserne har effektivt blitt informert om ulempene med – og alternativene til – solarium, godt blandet med innlegg om andre ting.

– Engasjerende

Konkurransen er arrangert på bloggeremedsolvett.no .

I juryens begrunnelse heter det:

«Tuva har laget mange engasjerende innlegg og sin unge alder tatt i betraktning har hun på en imponerende måte klart å formidle fakta og egne erfaringer. Hun klarer å skape engasjement. Gjennom de mange kommentarene på "sol"-innleggene vises det at leserne har lært noe av henne. I løpet av kampanjeperioden har hun fått over 1000 flere lesere.»

Premien var en scooter og ett års abonnement på et magasin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tuva Willassen viser hvordan huden hennes har blitt av for mye solarium

Tuva Willassen viser hvordan huden hennes har blitt av for mye solarium.

Foto: Tuva Willassen - tuvaw.blogg.no

Endret egne solvaner

Tuva er blant Norges mest leste bloggere. Nesten 10.000 personer besøker daglig hennes blogg .

16-åringen vedgår at Kreftforeningen solvettkampanjen har forandret henne.

– Jeg tror ikke jeg kommer til å ta solarium flere ganger. Kanskje hvis jeg skal til Syden eller noe slikt, men jeg tviler egentlig.

Årlig dør 250 nordmenn av hudkreft, og antallet hudkrefttilfeller er sterkt økende.