NRK Meny
Normal

Hull i skroget til «MS Fløyfjell»

Enda mer trøbbel for de nye hurtigbåtene til Veolia.

Knytneve stort hull

Hullet i skroget er en knytneve stor.

Foto: NRK/Gunn-Mari Eliseussen

– Denne skaden oppstod for noen dager siden da båten så vidt var borti flytebrygga i Tromsø. Det kommer folk i fra Båtservice i morgen for å reparere skaden, sier daglig leder Stig Solheim i Veolia Transport Nord AS til Troms folkeblad .

De nye hurtigbåtene som skal trafikkere i Sør-Troms er fulgt av uhell. Dagen etter at Veolia Transport overtok sitt første karbonfiberfartøy, gikk skroget det delvis i oppløsning.

Da båtene ble sjøsatt for nesten to uker siden, ble det oppdaget at det midlertidige kaiutstyret i Brøstadbotn, Harstad og Engenes ikke var tilpasset flo- og fjærenivået i nord.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Video Ops, dette hadde ingen tenkt på

VIDEO: De nye hurtigbåtene er ikke tilpasset høy avstand mellom flo og fjære.

Oppstod trolig ved kai

Hullet i skroget til Fløyfjell har rundt samme diameter som en knyttneve. Ripen i lakken er en drøy halvmeter lang. Skaden er ifølge Solheim mest sannsynlig oppstått når båten har lagt til ved kai, han avviser på det sterkeste at skroget ikke er sterkt nok.

– Om ei ferge eller en båt går for hardt mot ei kai har det ingenting med skroget å gjøre. I de fleste tilfeller er det værforhold, bølgeforhold og lokale strømmer som gjør at støtet kan bli for hardt.

– Men jeg vil understreke at det ikke er snakk om et hull gjennom hele skroget, sier han til NRK.

NRK har ikke lyktes i å komme i kontakt med fylkesråd for samferdsel, Kari Anne Opsal.

MS Fløyfjell

«MS Fløyfjell» ved kai i Tromsø onsdag morgen.

Foto: NRK/Trygve Andreassen