– Folk flest bestiller ferien i god tid før avreise, allerede i januar. Da er det lurt å sjekke passet i samme slengen.
Det sier Per Øyvind Skogmo, konstituert leder for Forvaltningsenheten ved Troms politidistrikt.
I mai, juni og juli i år ble det utstedt 352 nødpass til reisende i Troms. Det er over hundre flere enn i fjor til samme tid, da det ble det utstedt 233 nødpass.
Så langt i 2017 er det gitt ut over 450 nødpass. Nesten like mange som i hele 2016.
– Den totale summen i fjor på nødpass i hele fjor var 484 nødpass. Vi nærmer oss det tallet allerede nå, etter et halvt år, sier Skogmo.
Han håper ikke at tallene viser at nødpass er blitt en ny trend blant reisende.
Kun reserveløsning
De som planlegger i god tid i forveien, kan bestille time, og slipper dermed kø. Nødpass får en kun gjennom drop-in timer, og man risikerer å sitte i kø i opp mot tre timer.
– Det er ingen ønskesituasjon, verken for oss i politiet eller for dem som trenger pass raskt, sier Skogmo.
Nødpass har sine begrensninger. Det gjelder kun for den ene reisen du søker om, og koster det samme som et vanlig pass. I tillegg minner Skogmo om at man kun kan få utstedt nødpass to ganger på fem år.
– Plutselig kommer det en reell situasjon hvor du virkelig trenger et nødpass, og da er det unødvendig å ha brukt opp muligheten på en reise der du kunne brukt ditt ordinære pass.
Sjekk utløpsdato
Skogmos beste tips for å unngå lange drop-in køer, er at man sjekker utløpsdatoen på passet i samme øyeblikk som man bestiller ferien. Ser du at passet utløper før eller mens du er på ferie, styr unna passkontoret i ferieperioden.
Det er nemlig ikke i nærheten av så stor etterspørsel i de resterende månedene, som det er mellom mai og juni.
– Vi har hatt flere ukers ventetid, forteller han.
Erfaringsmessig vet Skogmo at folk flest ønsker å unngå de lange passkøene, men at det stort sett dreier seg om at man oppdager utløpsdatoen for sent.
Han håper politiet vil klare å nå ut til flere, slik at en slipper å ødelegge sommerferien med stressende timer på passkontoret.
– Vi synes ikke det er noe hyggelig at folk må vente i flere timer, vi heller, avslutter han.