NRK Meny
Normal

Skulle med fly fra Tromsø til Berlevåg - endte opp på kaia i Båtsfjord

Miriam Workinn skulle sitte 2 timer på flyet fra Tromsø til Berlevåg. Først 60 timer senere var hun hjemme.

Miriam Workinn

Uværet som herjet i Finnmark i helga, rammet virkelig Miriam Workinn (28). Hele 60 timer tok det før hun var vel hjemme.

Foto: Tuan Eke

Da Miriam Workinn (28) skulle returnere til Berlevåg etter et seminar i Tromsø før helga, trodde hun at hun hadde en to-timers flytur foran seg.

Den korte flyturen skulle vise seg å bli et 60 timer langt mareritt.

– Når man bor i Finnmark vet man at været kan komme i veien når man er ute og reiser, men dette er det verste jeg har vært med på. Jeg var veldig frustrert og lei meg underveis, sier 28-åringen.

Innstilte fly og rundtur med hurtigruta

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «REiserute» i nytt vindu

Uværet som herjet i Finnmark i helga, rammet virkelig hjemreisen til Miriam Workinn. Da flyet fra Tromsø mellomlandet i Hammerfest, ble turen videre innstilt.

Widerøe betalte for hotellovernatting fra fredag til lørdag, og Miriam fikk en matkupong på 250 kroner hos flyselskapet.

Da det dagen etter viste seg at været fortsatt var for dårlig til at Miriam kunne ta fly hjem, satte Widerøe 28-åringen på hurtigruta til Berlevåg. Da skulle hun etter planen være i Berlevåg rundt 22-tiden lørdag kveld.

– Uværet gjorde at skipet ikke kom inn til kai i Berlevåg. Så da måtte jeg være med til Kirkenes, og så heller satse på at returen 24 timer senere kom seg i havn i Berlevåg, forteller Workinn.

Hurtigruten bød på lugar og losji underveis på rundreisen uværet førte til.

Satt av på feil kai

Miriam Workinn

Miriam Workinn sier den lange hjemturen var frustrerende.

Foto: Tuan Eke

Dagen etter gikk hurtigruten på nytt mot Berlevåg, men da båten lå til kai i Båtsfjord ble 28-åringen rådet til å forlate båten.

– De ombord sa at det ikke var sannsynlig at de kom seg i land i Berlevåg nå heller, og at jeg burde gå av i Båtsfjord. Jeg spurte hvordan de tenkte at jeg skulle komme meg videre, og fikk beskjed om å ta taxi eller ta inn på hotell for egen regning, forklarer Miriam.

28-åringen som allerede hadde betalt Widerøe for å fly henne hele veien hjem, forteller at hun da hadde bare 12 kroner igjen på kontoen - og dermed ingen mulighet til å komme seg videre for egen regning.

– Jeg skal innrømme at jeg gråt mine bitre tårer på kaia der. Og det var ikke bare et par tårer som trillet, det var hikstende fortvilet gråt mens jeg hutret i kulda.

Som om ikke det var nok...

Heldigvis for Miriam var det to andre passasjerer som gikk av i Båtsfjord, men som også skulle samme sted som henne.

– Det var to menn som skulle samme vei. De bestilte taxi, og jeg fikk heldigvis sitte på med dem til Berlevåg. Men det var verken Widerøe eller Hurtigruten som betalte for den turen, sier hun.

Taxituren hjem var heller ikke helt uproblematisk, det måtte nemlig kolonnekjøring til for å komme seg over Båtsfjordfjellet.

– Når vi stod i kolonnen, tenkte jeg at om vi nå blir stående fast så vet jeg ikke hva jeg gjør, ler 28-åringen.

Heldigvis bød ikke turen på for store problemer, og ikke mindre enn 60 timer etter at Miriam satte seg ombord på flyet i Tromsø kom hun seg hjem.

Widerøe beklager

Når NRK tar kontakt med Widerøe sitter informasjonssjef Silje Brandvoll og jobber nettopp med Miriams sak.

– Jeg sitter og ser på hendelsesforløpet nå, og det er selvsagt svært beklagelig at hjemreisen hennes ble som den ble, sier Brandvoll.

Informasjonssjefen sier at Widerøe vil refundere eventuelle økonomiske utlegg Workinn har hatt på hjemreisen.

Workinn hadde ikke penger til å dekke taxi eller hotell selv, og kunne derfor ikke ta seg fra kaia i Båtsfjord for egen regning. Hva tenker du om det?

– Det er jo absolutt ingen ønskelig situasjon. Normalt sett sender vi med en rekvisisjon når vi vet at passasjerer vil få utgifter til taxi, men i dette tilfellet kunne vi ikke vite det på forhånd. Vi vil selvfølgelig kontakte Hurtigruten for å høre hva som er skjedd i dette tilfellet, avslutter Brandvoll.

Hurtigruten refunderer taxi-utgift

Stein Lillebo

Kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo sier til NRK at Hurtigruten har ansvaret for å få folk til hele veien frem til riktig havn.

Foto: Art Rent AS

– Dersom et anløp kanselleres skal vi sørge for å få passasjerene frem dit de skal. Da er vi pliktig til å sette opp alternativ transport eller sørge for hotell dersom passasjerer må overnatte som følge av en kansellering, sier Lillebo.

Kommunikasjonsrådgiveren er klar på at det har skjedd en glipp da de tre passasjerene som skulle til Berlevåg måtte dekke taxituren til Berlevåg selv.

– Dette er helt klart en feil, vi har ansvaret for å dekke skyss til Berlevåg for passasjerer som har billett dit. Vi oppfordrer de som har hatt utgifter i forbindelse med turen om å kontakte oss, så refunderer vi selvsagt kostnaden, sier Lillebo.

Han er klar på at rutinene ikke er blitt fulgt i dette tilfellet og sier at Hurtigruten vil sende ut oppdatert informasjon om regelverket til alle skipene for å unngå lignende hendelser.