Hopp til innhold

Hjelper Kripos med havovervåkning

Kystverket oppretter nå en analyseenhet ved trafikksentralen i Vardø. Den skal hjelpe politi og toll i jakten på kriminalitet i havområdene langs hele Norges kyst.

Ståle Sveinungsen er sjef for Kystverkets trafikksentral i Vardø

Se video: Ståle Sveinungsen er sjef for Kystverkets trafikksentral i Vardø.

– Vi skal rett og slett systematisere og analysere den informasjonen som vi til daglig kommer over. For oss er det ikke sikkert det er så interessant, men kanskje er politi eller toll interessert i å vite om det for eksempel er steder langs kysten der skip oftere stopper opp, sier leder for Kystverkets trafikksentral i Vardø, Ståle Sveinungsen.

Vardø

Vardø - du kommer knapt nok lenger øst i Norge. Her ligger Kystverkets trafikksentral.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Han er derfor nå i ferd med å bygge opp en analyseenhet ved trafikksentralen.

Den skal bemannes av personell fra Kystverket og fra Fiskeridirektoratet.

– I første omgang er det ulovligheter i fiskeribransjen, men når vi først gjør dette analysearbeidet, så deler vi gjerne informasjonen med de offentlige etater som måtte ha behov, forklarer Sveinungsen.

Og det er Kripos veldig glade for:

– Dette kan få stor betydning. Vi ser jo fra tid til annen forsøk på både sprit- og sigarettsmugling og enkelte saker med narkotika i dette området som er Schengens yttergrense til sjøs. Her har jo politiet ansvar for overvåkning av grensekryssende aktivitet og illegal innvandring, sier politiinspektør Frank Sandsund.

Se video:

Kystverkets trafikksentral i Vardø

Se video: Bli med inn og se Kystverkets trafikksentral i Vardø, og hør Ståle Sveinungsen fortelle hva de gjør.

Kontinuerlig overvåkning

Kystverkets trafikksentral i Vardø har 24 timers overvåkning av norsk farvann, fra delelinja i Barentshavet og langs hele kysten sørover, farvannene rundt Svalbard og Jan Mayen inkludert. Satelitter, fly, fartøyer og automatiske sporingssystemer hjelper personellet å ha full kontroll på ethvert fartøy i dette enorme havområdet til enhver tid.

Trafikksentralen ble etablert i 2007. Da med ansvar for området fra Rørvik til grensen mot Russland. Året etter ble ansvarsområdet utvida til å gjelde hele norsk økonomisk sone, Jan Mayen og Svalbard.

– Hovedoppgavene våre er å følge med på risikotrafikk og beredskap mot forurensing. Vi har også ansvar for slepebåtberedskapen langs hele kysten, forteller Sveinungsen.

Trafikkmønster

Slik er trafikken langs kysten endra seg (t.h) etter at seilingsrutene er etablert lenger ut fra kysten.

Hendelsesoversikt

Oversikt over hendelser langs kysten.

Kartet over viser en oversikt over hendelser langs kysten i 2012. Da var det 1427 ulike hendelser langs kysten. Fram til nå har trafikksentralen bare registrert disse og laget statistikk.

– Nå ønsker vi å gå dypere inn i dette, se på mønstre og sammenhenger og trender. Både for å få ut mer kunnskap, men også se om det kan være sammenhenger som andre kan ha nytte av, forklarer trafikksentralen.

– Vi bruker jo mye ressurser på overvåkning, og da skulle det vel bare mangle at ikke vi skal kunne dele informasjon med andre offentlige etater, sier Sveinungsen.

Se video:

Glenn Kolberg ved Kystverkets trafikksentral i Vardø

Se video: Glenn Kolberg følger med trafikken langs kysten ved Kystverkets trafikksentral i Vardø

Også Forsvarets operative hovedkvarter overvåker de store havområdene med norske interesser. Les her hvordan de også følger med i det samme område

Flere nyheter fra Troms og Finnmark