NRK Meny
Normal

Her var det så kaldt at det skapte flytrøbbel

De-icingen av morgenflyet til Norwegian onsdag morgen støtte på uventede problemer.

Bardufoss norwegian innklipp

Flypassasjerene kom seg av gårde, men ikke før litt hodebry for mannskapet.

Foto: Arild Moe/Tarje Moe Sandvik / NRK

– De har en isfjerningsvæske som ikke tåler -25 grader. Det er ikke en vanlig problematikk på vinteren, jeg har ikke vært borti denne problemstillingen selv, sier lufthavnsjef på Bardufoss, Jørn Limo.

Det har vært kaldt i store deler av Troms denne uken. På Bardufoss i Målselv kommune har det de siste dagene vært 25 minusgrader.

Det er en temperatur Norwegianflyet til Oslo onsdag morgen ikke var helt forberedt på. Da de skulle de-ice flyet som de alltid gjør før avgang i minusgrader, var det rett og slett for kaldt.

Måtte blande om konsentrasjonen

For øvrig er det viktig å nevne at det ikke er første gangen det er så kaldt i kommunen. Det er ikke uvanlig at det er -30 grader.

– Det blir jo litt spesielt, men bilen som sprøytet kjørte ikke med så konsentrert væske som vanlig, sier lufthavnsjefen.

Etter en stund måtte mannskapet tenke nytt, for passasjerene måtte jo komme seg av gårde.

Løsningen for å få fjernet isen fra vingene ble å blande opp en ny konsentrasjon væske, som tåler lavere temperaturer.

– Jeg kjenner ikke til at dette har skjedd før. De måtte blande om væsken på bilen, slik at det ble en tettere konsentrasjon, forteller presseansvarlig i Norwegian, Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Piloten glemte avising

Ifølge stasjonsrådgiver for Aviator på Bardufoss flyplass, Trond Jarle Lunde, er det svært sjeldent at noen trenger eller ønsker avising når det er kaldere enn 20 minus.

Dermed glemte kapteinen på flyet å bestille avisning, inntil rett før han skulle starte motoren.

Og det finnes regelverk som setter begrensninger for hvor langt ned på minussiden man kan avise fly med den type væske som brukes i Norge, på -29 grader.

- Utstyret som brukes til avising måtte da hentes og i den forbindelse må mannskapet teste og måle væsken før de kunne starte avisningen, sier Lunde.

Vanlig prosedyre er at kapteinen bestiller avisingen når de kommer på flyplassen, omtrent 50 minutter før avgang ved behov.

- Hadde piloten gjort dette så hadde det ikke vært en sak, mener stasjonsrådgiveren.