Hopp til innhold

Her sykler han inn i den dødelige sonen

To av ti dødsulykker på sykkel skjer i bilenes blindsone. Ifølge tall fra Statens vegvesen er verken syklister eller bilister bevisste på den dødelige sonen.

To av ti dødsulykker på sykkel skjer i bilenes blindsone. Ifølge tall fra Statens vegvesen er verken syklister eller bilister bevisste på den dødelige sonen.

Pedersen

Arne Hugo Pedersen

Foto: Einar Andreassen / NRK

– Her ser vi en typisk situasjon. En bil skal svinge til høyre og en syklist kommer i samme retning, sier Arne Hugo Pedersen i Statens vegvesen.

De har plassert en lastebil og noen kjegler midt i Storgata i Tromsø. De røde kjeglene markere blindsonen for sjåføren av bilen.

– Som naturlig er må bilisten senke farten når han skal svinge, dersom syklisten ikke ser hva bilisten skal gjøre, har ikke bilisten mulighet til å se syklisten.

Ifølge Statens vegvesen skjer to av ti dødsulykker på sykkel i bilens blindsone. Selv om det ikke har vært noen dødsulykker på sykkel i Nord-Norge siden 2011, sier kampanjekoordinator i Statens vegvesen, Ann Synnøve Elvevoll, at det ofte oppstår farlige situasjoner i blindsonen på nordnorske veier.

– Sjåføren av litt større kjøretøy har bare speilene å forholde seg til. Så vi anbefaler alle syklister om ikke å komme opp på siden av større kjøretøy inn mot kryss, men heller legge seg bak, sier Elvevoll.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark