Avinor legger opp til å investere mellom 8 og 13 milliarder i nordområdene frem mot 2040. Blant investeringene legges det også opp til en helikopterbase i Øst-Finnmark.
Helikopterbasen er nødvendig i forhold til fremtidige olje- og gassfunn i Barentshavet.
En utredning av utviklingsselskapet Vardø Promor fastslår at Vardø er best egnet for helikopterbase i øst, men Båtsfjordordføreren er uenig.
Ansvar for Barentshavet
Samfunnsforsker Torbjørn Hodne, som har utarbeidet rapporten i Vardø, mener det er mange ting som taler for at Vardø skal velges.
– For det første er det dette med betjening av fremtidig offshoreindustri, men ikke minst på grunn av det ansvar som Norge har i Barentssamarbeid innen søk- og redningstjenester, sier han.
Han mener at med den utviklingen som skjer i Barentshavet mot Novaja Semlja og over mot Jamalhalvøya så er det et stort område som må kunne dekkes med redningstjeneste.
– Norge har et særskilt ansvar i forbindelse med Nordøstpassasjen, sier Hodne.
- Les også: Sjekk hvem som får helikopterbasen i Øst-Finnmark
- Les også: Vil ha helikopterbase nå
30 nye arbeidsplasser
Torbjørn Hode er styremedlem og prosjektleder for utredningen laget av Vardø Promor.
Det kommunale selskapet jobber for å skape vekst i kommunen, og i det bildet er den kommende helikopterbasen til Avinor utrolig viktig
– Ifølge Avinors beregninger så vil en base med tre helikoptre skape rundt 30 direkte nye arbeidsplasser. Hvis en ser hva det kan bety for Vardø, så vil det bli en befolkningstilvekst på mellom 90 og 130 personer med familie, og vil etablere 45-60 årsverk utenom basen med servicetjenester og så videre. For en by som Vardø er det ganske betydelig, sier han.
Enorme ringvirkninger
Ordfører i Båtsfjord Geir Knutsen innser også at basen vil kunne bety enorm for lokalsamfunnet, og han mener i motsetning til Hodne at de er best egnet.
– I Båtsfjord har vi landets nyeste flyplass, hvor det også er tatt høyde for å utvide den med henblikk på helikopterbase. Det vil si at flyplassen i Båtsfjord allerede har det som skal til for å håndtere denne trafikken, og sist men ikke minst så er det i Båtsfjord det trengs minst investeringer for å få på plass en helikopterbase, sier ordføreren.
Båtsfjord-ordføreren er også fullt klar over at det vil skape enorme ringvirkninger for kommunen hvis de får basen.
– Vi er jo et industrisamfunn, og er vel en av de kommunene med færrest offentlige arbeidsplasser, så dette vil gi oss et enormt løft. Vi ser jo hvilke ringvirkninger det har hatt på de andre helikopterbasene, den siste som ble etablert var i Hammerfest, og vi har forhørt oss med dem om hvilke ringvirkninger som det har gitt. Så dette er et slags gullegg som det er om å gjøre å vinne, sier han.
- Les også: 600 millioner til ny helikopterbase
Bygger kanskje uansett
Det gullegget er de fast bestemt på å kapre i Vardø. Hvor Avinors helikopterbase skal legges skal Statoil være med å bestemme, men selv uten oljevirksomhet mener Vardø å være et nødvendig alternativ som base. Da tenker man på båttrafikk mellom Europa og Asia.
– I et utsatt område som nordøst passasjen med is, stormer, og alt det som kan oppstå, så tror jeg at jeg med 100% sikkerhet kan si at ulykker og uhell et ikke til å unngå, og da må en ha en beredskap som kan møte dette. Da ligger Vardø absolutt best an på norsk side for å kunne ordne effektiv søk- og redningstjeneste, sier han.
Dette gjør at man i Vardø vurderer å bygge en helikopterbase for egen maskin, hvis Avinor-basen ikke kommer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– For det første så jobber vi med å etablere et selskap som skal kunne bygge en helikopterbase uansett om Avinors base ikke blir lagt der, sier han.
Dette fordi de tror at en helikopterbase vil være svært viktig for Vardø som et fremtidig senter, og for stedsutviklinga på stedet.
– Uten å spå for mye i fremtiden så vil en helikopterbase kanskje bety at du kan få en befolkningsøkning i Vardø på mellom 1000 og 1500 mennesker frem mot 2025-2030 i stedet for en nedgang som statistikkene sier vil skje om det ikke skjer noen grep nå, sier Hodne.