– Den ene halvdelen av skipet har flyttet seg 20–30 meter vestover. Den andre halvdelen er borte, sier Jonny Roaldsand, nestkommanderende på KV «Nordkapp», om det russiske lasteskipet «Petrozavodsk».
I mai 2009 grunnstøtte «Petrozavodsk» på Bjørnøya. Kaptein og styrmann ble siktet for å ha styrt skipet med promille.
- Les også:
Skipet hadde rundt 25 kubikkmeter marin diesel og cirka 700 liter andre oljeprodukter i skipet. Og det ble lenge diskutert hva som skulle gjøres, både med oljen og med skipet.
- Les også:
- Les også:
I juni 2011 ble de bestemt at det var for farlig å prøve å fjerne «Petrozavodsk», og at skipet bare måtte bli liggende ved Bjørnøya.
– Største endringen
Kystvakten gjennomfører jevnlig kontroll av «Petrozavodsk» på oppdrag fra Kystverket. Jonny Roaldsand har vært ansvarlig for en stor del av kontrollene.
– Endringene vi ser nå er de største vi har sett. det har vært store krefter i sving, sier han.
- Les også:
Lasteskipet ligger i en svært vindutsatt bukt, ved et av de viktigste fugleområdene i Nord-Atlanteren.
– I tillegg til at vær og vind har slitt på skipet, skal det ha vært is helt inn til øya i vinter. Isen har nok bidratt til at forvitringen av skipet har gått fortere, sier Roaldsand.
Tror ikke miljøet tar skade
Roaldsand mener skipsvraket ikke skader miljøet i området.
- Les også:
- Les også:
– Alt av farlige deler og stoffer om bord er fjernet. Vi har fulgt med på forurensingen og tegn til forurensinge hver gang vi har vært på befaring, og vi har ikke sett noen tegn til at fuglelivet har tatt skade av at skipet ligger der, sier han.