NRK Meny
Normal

Årsaken: Konstruksjonsfeil

Havarikommisjonens mener at store deler av båtens skrog løsnet på grunn av en konstruksjonsfeil.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

Disse skadene på hurtigbåten «MS Sollifjell» skyldes en designfeil, sier Havarikommisjonen.

Foto: Odd Eirik Hegge

Rapporten fra havarikommisjonen er ikke ferdig, men kommisjonen har kommet med en konklusjon når det gjelder skrogkonstruksjonen på «MS Sollifjell».

Tirsdag ble rederiet, verftet, Sjøfartsdirektoratet og Troms fylkeskommune informert om de foreløpige funnene.

Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag. Det er også avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i skadet område.

Havarikommisjonen om «MS Sollifjell»

Havarikommisjonen presiserer at undersøkelsen av ulykken med M/S Sollifjell ikke er avsluttet, og at det arbeides videre med anbud- og anbudsprosessen og godkjenning og oppfølging fra berørte parter.

Men de har altså kommet frem til at skadene på båten oppsto fordi den ikke var designet til å tåle bølgeslag.

– Veldig uheldig konstruksjon

– Det vi ser med de foreløpige funn vi har nå, er at den skråplata som er på «MS Sollifjell» ikke tåler bølgeslag, sier Jon Wilsgård i Havarikommisjonen.

Men han vil ikke si at konstruksjonen var den direkte årsaken til havariet.

– Det er en konsekvens i forbindelse med havariet. Havarikommisjonen skal fortsette å gjøre undersøkelser. Men det forteller oss at konstruksjonen har vært veldig uheldig.

Det har lenge hersket tvil om hvem som er ansvarlig for at båten havarerte. Både det danske verftet som har bygd båten, og Båtservice Mandal AS som har utrustet båten, mener kapteinen må ha kjørt den splitter nye hurtigbåten for hardt.

Dette avviser kapteinen, som legger skylden på en hardværstest som båten ble utsatt for like før levering.

Dette er det alt for tidlig å si noe om det enda, sier Wilsgård.

– Nå har vi enda mange forhold vi skal undersøke, og dette er bare noen foreløpige funn som vi ønsker å fortelle.

Han vil heller ikke si noe om det kan være flere forhold som medvirket til havariet, men at det er noe som vil komme i den endelige rapporten fra Havarikommisjonen.

Tok inn vann

Det var 24. mars at hurtigbåten «MS Sollifjell» fikk en alvorlig skade på skroget, mens den var på vei nordover fra verftet i Mandal, for å bli satt inn i rutetrafikk.

Det kom vann inn i båten, og kapteinen valgte å gå til nærmeste havn.

Ved kai viste det seg at hurtigbåten hadde fått store skrogskader. Skadene hadde oppstått i godt vær, og fartøyet hadde ikke kjørt på noe. Kun mannskap var om bord da skadene oppsto.