Bompenge-saka har vært svært viktig i Harstad-politikken de siste åra. Veipakke Harstad betyr ei utbygging til 1.5 milliarder kroner. Bilistene skulle betale en milliard kroner i avgifter. Dette har tre ganger flertallet i Harstad kommunestyre stemt for. Harstad Fremskrittsparti har hele tida vært i mot.
Protestvalg
Ved kommunevalget for knapt tre år siden fikk Harstad Frp ei oppslutning på vel 34 prosent. En svært viktig årsak var bompenge-motstanden. Høyre som gikk inn for bompenger fikk svi, og oppnådde bare 14 prosent - og mistet ordføreren.
Selv om Frp gjorde et godt valg i Harstad, ble partiet delvis spilt utover sidelinja.
Høyre gikk inn i en koalisjon med blant andre Arbeiderpartiet. Og dagens flertallskoalisjon står støtt på kravet om at det må innføres bompenger for å sikre en utbygging av vei- og transportsystemet i Harstad.
- Les også:
Frp sto på sitt nei
Frp har aldri gitt opp sin motstand. Før lokalpartiet nå er kommet til sannhets erkjennelse.
Under valgkampen i fjor høst stod Bård Hoksrud og Per-Willy Amundsen på torget i Harstad og garanterte at «med Frp i regjering, vil Veipakke Harstad ikke bli finansiert med bompenger».
En delegasjon fra Harstad Frp møtte disse to, som i mellomtida var blitt statssekretærer i Oslo i februar. Og 5. februar kunne Harstad Tidende på forsida fortelle: «Spår veipakke uten bompenger».
Harstad Frp har aldri gitt opp denne saka, selv om deres politiske motstandere i Harstad har beskyldt dem for å trenere saka om veipakken.
Beskjed fra departementet
Men i helga under Frps landsmøte, møtte vi statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet. Han kunne fortelle til NRK at det trolig blir bompenger i Harstad. Alt er foreløpig ikke på plass, men regjeringa vil fremme ei sak overfor Stortinget i løpet av få uker. Hoksrud bekreftet at man jobber for å få redusert bompengeandelen mest mulig slik at utgiftene for bilistene blir redusert.
Hoksrud fikk selvfølgelig spørsmålet om ikke dette er i strid med lovnader og løfter i Harstad. Statssekretæren slo igjen fast at Frp oppnådde bare vel 16 prosents oppslutning ved valget, og har ikke flertall alene på Stortinget.
Høyre har sagt nei
Sannheten er at Frp som ventet ikke har fått med seg Høyre om å kutte bompengene, og la staten ta hele regninga for Harstad-utbygginga. Det er jo et nederlag for Frp. Gruppeleder Hanne C.S. Iversen som snakket med statssekretær Hoksrud i helga, er selvfølgelig skuffet. Også hun bruker argumentet at dersom er flertall på Stortinget vil ha bompenger, kan ikke Frp stå imot.
- Les også:
Føler seg lurt?
Spørsmålet er om Frp-tilhengere i Harstad føler seg litt ført bak lyset. Det har vært gitt så klare og konkrete løfter som ikke blir oppfylt. Det kan straffe seg ved neste valg.
Nå må vi vente og se hva regjeringa vil komme med av forslag i veipakken i Harstad. Det er snakk om en rentekompensasjonsordning vil redusere bompengeandelen. Presset fra Frp har sikkert bidratt til det. Det kommer ikke på tale å foreta store endringer i det foreslått utbyggingsprosjektet.
Denne saka har vært en brutal voksenopplæring for Frp. Igjen opplever velgerne at ting som blir lovt i en valgkamp, nødvendigvis ikke blir gjennomført i regjeringa.
– Kan ikke innfri alt
Vi ser det også i en annen sak i Troms.
I årevis har Frp på Stortinget fremmet krav om likebehandling mellom Nord-Troms og Finnmark om Nord-Norge-tilskuddet - som staten betaler ut. Nord-tromskommunene bør få 80 millioner kroner, har partiet sagt. Frp hamret løs mot den rødgrønne-regjeringa.
Men kommunene i Nord-Troms har ikke sett snurten av de 80 millioner kronene etter at Frp kom i regjering og Siv Jensen ble finansminister.
– Ikke alt vi sa i opposisjonen kan vi innfri, var beskjeden Frps finanspolitiske talsmann, Gjermund Hagesæter kom med til NRK før jul.
Det bør også Harstad Frp merke seg.