Gratis reklame for 100 mill

BBC laget reiseprogram om Nord-Norge - gratis markedsføring for mer enn 100 millioner kroner, sier kommunikasjonsekspert.

Joanne Lumley

Joanne Lumley på skutertur sammen med Mikkel Isak Eira.

Foto: BBC

Nord-Norge har nettopp fått en gavepakke på mer enn 100 millioner kroner i gratis markedsføring, sier rådgiver Elizabeth Hartmann, i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik.

Søndag fikk mange millioner briter muligheten til å følge en kjent TV-stjernes reise gjennom hele landsdelen på BBC. Og det er svært god reklame, sier Hartmann.

- Å få 60 minutter i beste sendetid på BBC er ikke mange forunt.

Perler fra Nord-Norge

Den britiske tv-stjernen Joanne Lumley vil se nordlyset. Og britiske TV-seerne får være med til Helgeland, Lofoten, Tromsø, Kautokeino, Alta og Svalbard.

Perler fra hele Nord-Norge ble vist frem for millioner av tv-seere da programmet ble sendt søndag kveld i beste sendetid på BBC.

Ett minutt med reklame på britisk TV kan fort koste millioner, og i følge Hartmann er redaksjonell dekning omtrent 10 ganger så mye verdt som reklame.

Og derfor mener hun at dette er gratis markedsføring verdt minst 100 millioner kroner.

- Viktig å handle kjapt

Reiselivssjef i Finnmark, Inger Persen, er glad for oppmerksomheten programmet gir landsdelen.

- BBC er ikke hverdagskost for oss heller, så dette er vi veldig glad for.

Likevel kan det meste av markedsføringsverdien kan bli borte - dersom man ikke handler nå, sier Hartmann.

- Det er viktig at man ser på dette som en grunninvestering, og så er til stede slik at man klarer å fange opp interessen, både i form av kontakt med reisebyråer og at man er tilstede på nettet slik at de som søker etter informasjon kan finne faktiske reisemål.