Hopp til innhold

Vil slå Snøhvit

Goliat-utbygginga bør gi enda større ringvirkninger i Nord-Norge enn Snøhvit, mener selskapet som står bak.

Goliat er lilleputt i forhold til Snøhvit. Men den andelen av utbygginga som tilfaller nordnorsk næringsliv bør likevel bli større, tror oljeselskapet Eni.

Men det blir ingen rusletur over nyslått plen.

I går møtte oljeselskapet nordnorske bedrifter på det første leverandørseminaret for Goliat.

 

Sjøgren og Sønner er blant dem som håper på kontrakter.

– Vi har ikke tenkt på noen spesiell størrelse, men vi har et tjenestespekter som vi håper kan være med å løse de utfordringene som utbyggeren står for, sier daglig leder Nils Roger Simensen.

Utvikling

Sjøgren og Sønner er blant selskapene som håper at Goliat skal føre med seg nye kontrakter. Et 40-tall nordnorske selskaper deltok i går på det første møtet med Eni om leveranser til Goliat-utbygginga. Den nordnorske andelen av Snøhvit-oppdragene er offisielt 7,5 prosent. Eni tror andelen på Goliat kan bli høyere.

– Det bør jo absolutt være muligheter. Man har jo forhåpentligvis lært noe gjennom Snøhvit, som man kan bygge videre på. Så dette er en naturlig del av ei utvikling, slik vi ser det, sier prosjektleder Odd Vårdal i Eni.

Som Vestlandet?

Det samme tror leder Arvid Jensen i Petro Arctic. Om noen år er det nordnorske offshoremiljøet på størrelse med det som i dag er på Vestlandet, tror han.

– Vi hadde ingen erfaring med oljeindustrien da Snøhvit startet. Nå har vi fått det. Det er etablert kontakter og bygd opp kompetanse, så vi har et helt annet utgangspunkt. Men det skal også sies at Goliat er et helt annet prosjekt enn Snøhvit.

Har konkurranse

Men det blir ingen rusletur over nyslått plen. Simensen tror konkurransen blir hard.

– Ja, det blir den, og det skal den være. Vi ser positivt på konkurranse og mener det vil skjerpe oss i forhold til de leveransene vi skal være med og konkurrere om.