NRK Meny
Normal

Godkjenner «skandalehurtigbåter»

Sjøfartsdirektoratet sier ja til at søsterbåtene til skandalebåten «Sollifjell», kan settes i drift.

MS Sollifjell

Søstersbåtene til MS «Sollifjell» (bildet) kan nå settes i drift.

Foto: Øystein Ramstad

De nye hurtigbåtene som skal gå mellom Harstad og Tromsø er nå sertifisert og godkjent av Sjøfartsdirektoratet, får NRK opplyst.

Ombygd og godkjent

Båtene er søsterskipene til MS «Sollifjell» som havarerte på vei nordover på jomfruturen fra verftet på Sørlandet i fjor.

Havarikommisjonens mener at store deler av båtens skrog øsnet på grunn av en konstruksjonsfeil .

Sjøfartsdirektoratet har lenge ventet med å godkjenne båtene etter at de ble bygd om på grunn av havariet.

Etter havariet med «Sollifjell» er søsterskipene «Fløyfjell» og «Kistefjell» blitt forsterket for å tåle større påkjenninger.

Video f4e6bc47-c342-411b-8e3c-2be7ca7f725d.jpg

Fornøyd med endringene

I følge direktoratet kan hurtigbåtene nå settes i drift.

– Vi har gjennomgått den dokumentasjonen vi har bedt om og fått. Basert på dette, og de endringene som er gjort på båtene ved verftet, så sertifiserer vi nå disse båtene til trafikk, sier avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Lars Alvestad til NRK.

Det er transportselskapet Veolia Transport Nord som har bestilt båtene som skal gå i Troms på oppdrag fra Troms fylkeskommune.

Fylkeskommunen har tidligere sagt at det er uaktuelt å ta i mot de nye hurtigbåtene før årsaken til havariet med MS «Sollifjell» er klarlagt.

Hurtigbåten «MS Sollifjell»

«Sollifjell» fikk store skader.

Foto: Odd Eirik Hegge

Det var 24. mars i 2010 at hurtigbåten «Sollifjell» fikk en alvorlig skade på skroget mens den var på vei nordover fra verftet i Mandal, for å bli satt inn i rutetrafikk.

Det kom vann inn i båten, og kapteinen valgte å gå til nærmeste havn på Mørekysten.

Ved kai viste det seg at hurtigbåten hadde fått store skrogskader. Skadene hadde oppstått i godt vær, og fartøyet hadde ikke kjørt på noe. Kun mannskap var om bord da skadene oppsto.

Båtene er konstruert av LMG Marin, og bygget ved et verft i Danmark og ved Båtservice Mandal på Sørlandet.

Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.