Hopp til innhold

Gode tall for hotellene

Hotellene i Tromsø har langt flere hotelldøgn i år enn i fjor.

The Edge

Framveksten av nye hoteller som The Edge fører til at kapasiteten øker i Tromsø.

Foto: Dan Henrik Klaussen / NRK

Hotellene i Tromsø har hatt en formidabel økning de siste månedene. Fra januar til mai har antallet gjestedøgn økt med 17,7 prosent fra fjoråret.

iTromsø omtalte saken først, og ifølge dem viser tallene at økningen er spesielt stor innenfor kurs- og konferanse.

Økning på alle felt

I perioden har det vært 39.536 kurs- og konferansedøgn, en økning på 9.163 gjestedøgn fra samme periode i fjor.

Dette tilsvarer en økning på 30,2 prosent, skriver avisen.

– Det har vært ei fantastisk økning. En økning på 17,7 prosent er ufattelig bra, og en del av denne økninga skyldes nordlysturismen, sier daglig leder Trond Øverås i Visit Tromsø-Region til NRK.

Han registrerer likevel at alle de tre segmentene kurs og konferanse, yrkestrafikk og fritid øker på hotellene.

– Spesielt at det øker innenfor kurs og konferanse er viktig siden Tromsø er definert som en av de fem internasjonale kongressbyene i Norge, sier Øverås.

(Artikkelen fortsetter under)

trond øverås

Daglig leder Trond Øverås i Visit Tromsø-Region.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Fortsatt ikke på vinternivå

De siste årene er det vinterturismen og nordlysturistene som har vært reiselivets gullgruve i Tromsø. Nå er spørsmålet om også sommerturismen kan nærme seg vintertallene.

– Det gjør den ikke helt enda, vi må nok være så edruelige. Det er gjort en fantastisk jobb med vinterturismen, som nå er høysesong. Bussturismen som har vært veldig toneangivende tidligere, har gått dramatisk ned. Da må vi jobbe inn mot andre kundesegmenter for å trekke opp sommeren igjen, sier Øverås.

Kapasiteten øker

Ifølge Øverås er Tromsø i en litt spesiell situasjon fordi kapasiteten øker mye. Med nyåpnede The Edge og flere hoteller under planlegging, vil kapasiteten øke mye de neste årene.

– Om vi kun ser på mai måned, så har vi en god økning på antall gjestedøgn. Likevel har vi en nedgang på beleggsprosent. Og det har nok sammenheng med økt kapasitet.

– Hva må nå reiselivet gjøre nå for å holde oppe koken?

– Vi må holde oppe markeds- og salgstrykk ute i markedet, svarer Øverås.