– En motor som fusket var årsaken til at et britisk Harrier jagerfly måtte nødlande på Bardufoss samme dag som Mehamnulykka i 1982. Det fortalte Håkon Sveistrup som jobbet ved Forsvarets anlegg på Reitan, til Mehamnkommisjonen torsdag.
Gikk rykter
Ryktene om at britiske jagerfly kunne være innblandet i flyulykka, førte til at forsvarsledelsen i Nord-Norge gjennomførte en intern gransking. Mens spekulasjonene om britiske fly begynte å toppe seg, fikk Sveistrup ordre om å gå igjennom alle militære flybevegelser i det aktuelle tidsrommet 11. mars 1982. Oppdraget var å finne ut om det var noen uregelmessigheter.
Under høringene i Oslo i går, fortalte Håkon Sveistrup at han undersøkte alle muligheter for ledelsen i forsvarskommandoen.
- Jeg var også i kontakt med den britiske flytryggingsoffiseren for å få svar på hva som hadde hendt med Harrier-flyet som nødlandet på Bardufoss en stund etter ulykka, sa han. Konklusjonen i rapporten var at det ikke hadde skjedd noe uregelmessig.
Motor-trøbbel
Sveistrup skal ha fått opplyst av den britiske flytryggingsoffiseren at det aktuelle Harrier-flyet, med kallenavn "Red 2", hadde fått problemer med turtallet på motoren. Flygeren fryktet at det skyldtes en rikosjett, var redd for motorstans, og måtte derfor nødlande så raskt som mulig.
Men ved 11-tiden neste dag skal flyet ha fløyet tilbake til Tromsø under kallesignalet "Eagle 75".
Under høringene kom det også fram at denne rapporten trolig også ble brukt som underlagsmateriale da den utvidede kommisjonen ble satt til å foreta en ny gransking av ulykka.