Opprinnelig skulle arbeidet vært avsluttet i forrige uke. 2000 arbeidere har jobbet på spreng for å bli ferdig til slepet.
Forbereder
- Det er et eventyr å være her, både værmessig, klimamessig, og i forhold til det å oppleve den nye kulturen, sier Stein Ivar Vagberg.
Han har hatt ansvaret for å kontrollere de mange kilometrene med rør på prosessanlegget, og hadde det travelt da vi traff ham på verftet i den spanske havnebyen Cadiz i februar. Men denne uka er arbeidet i Spania avsluttet.
- Arbeidet på lekteren er nå avsluttet. Det vi driver med nå, er å forberede lekteren for turen oppover, sier informasjonsleder Sverre Kojedal i Statoil.
Gigant
154 meter lang, over 50 meter bred og nesten like tung som 35000 personbiler er kolossen som skal lastes opp på verdens største tunglastfartøy. I slutten av uka skal turen starte, halvannen uke senere skal den være fremme i Hammerfest - hvis alt går bra. Første sjanse for å få den på plass er like etter, i følge Statoil kan det skje allerede 12. juli. Neste mulighet er ti dager senere.
Men mye arbeid gjenstår, arbeid som er overført til Melkøya.
- Vi har en intensjonavtale med Aker om at de skal ta tilleggsarbeid på Melkøya, og fullføre arbeidet på lekteren. Vi er også forberedt på å ta den økte bemanninga som måtte komme på øya i forbindelse med dette. Det er gjort omlag ni millioner arbeidedstimer på Melkøya så langt, og vi ser nok for oss at for å fullføre anlegget, må det utføres mellom tre og fire nye millioner timer fram til høsten 2006 da fabrikken skal settes i produksjon, framholder Kojedal.
Nye markeder
I mellomtida håper Dragados-verftet på at Snøhvit har åpnet for nye markeder. Dette var den første av det verftsledelsen håper kommer til å bli mange gassprosessanlegg bygget i Spania.
- Dette åpner markedet for LNG-fabrikker som bygges for hele offshoreindustrien, sier prosjektsjef Jeroen Poppe ved Dragados.