NRK Meny
Normal

Gamle rørsystemer skaper utfordringer ved brannslukking

Tromsø kommune tar grep for å bedre vanntrykket ved slukking av branner, etter utfordringer ved branner i kommunen den siste tiden.

Brann Kroken

Brannvesenet i Tromsø måtte få assistanse fra lufthavnvakta under slukking av en brann i Kroken, da de hadde for lite vann.

Foto: Sveinung Åsali / NRK

Økt kunnskap om trykk-kapasiteten i byen, en ekstra tankbil og tettere samarbeid med Tromsø lufthavn er alle grep som skal gi bedre vanntrykk under slukking av branner i Tromsø.

Brannvesenet og vann- og avløpsetaten har denne uken hatt møte for å diskutere slukkingsproblemer den siste tiden.

Geir Helø

Vann- og avløpsleder i Tromsø, Geir Helø forteller at det er enorme kostnader å skifte ledningsnettet i kommunen.

Foto: NRK

– Når man rykker ut, så skal man være klar over hvilke begrensninger som ligger i de ulike delene av de ulike forsyningsområdene i Tromsø, sier vann- og avløpsleder Geir Helø.

– Det er enorme kostnader

Gamle og intrikate rørsystemer kan sammen med et kupert terreng skape utfordringer for å få riktig trykk ved brannstedet, uten at det belaster andre deler av nettet.

Her ligger mye av årsaken til at brannmenn opplever dårlig trykk i brannslangen flere steder i Tromsø. Men løsningen vil i første omgang ligger over, framfor under bakken, ifølge Helø.

– Det er enorme kostnader forbundet med å skifte ledningsnett og annen infrastruktur i veiene rundt i byen. Men det vi bygger nytt skal være dimensjonert for framtiden, sier han til NRK.

For dårlig vanntrykk

Spesielt tre dramatiske branner har skapt debatt innad i brannvesenet. Senest en dødsbrann i bydelen Kroken i Tromsø.

Da måtte lufthavnvakta på et tidspunkt assistere brannvesenet.

– De bistod brannvesenet på grunn av faren for spredning, og fordi brannvesenet på et tidspunkt hadde for lite vann, sa operasjonsleder i politiet, Trond Amundsen.

Brannmannskaper NRK har snakket med har fortalt om et trykk helt ned til 10 til 14 liter i sekundet. Det burde være mer enn det dobbelte, helst fem ganger mer, sier de.

– Alt kan forbedres

Brannsjef Kaj Christiansen mener de klarer å finne løsninger.

Varabrannsjef Kaj Christiansen

Brannsjef Kaj Christiansen sier at de fleste branner slukkes med medbrakt vann fra bil.

Foto: Pia Tøhaug / NRK

– Det er slik at de fleste branner slukkes med medbrakt vann fra bil. Slukkebilene har tre tusen liter og tankbilene har ti tusen liter. Så supplerer vi med vann fra nettet, og vi har mulighet til å tilkalle ytterligere vann fra en slukkebil ekstra. Eventuelt reserve ved tankbil.

– Er dette godt uansett brann?

– Alt kan forbedres. Bedre vedlikehold, bedre funksjonstesting og bli helt kjent på de eventuelt svake sonene, og forsterke disse tidlig med blant annet medbrakt vann der det trengs, sier Christiansen.