Hopp til innhold

– Helt forferdelig det de har gjort

Fylkesmannen legger seg flat etter å ha brukt over 10 måneder på en barnevernssak. – Det har vært en tung tid, forteller klageren.

Ble fratatt datteren tross at tingretten gav han omsorgen

Faren har tilbrakt dager ved PC-en de siste årene i kampen for å få datteren tilbake.

Klageren er far til ei jente som Barnevernet i en finnmarkskommune tok fra han til tross for at tingretten hadde gitt han omsorgen. Først etter 1 års krangel fikk han barnet tilbake.

Saken ble klaget inn til fylkesmannen, som først etter over 10 måneder er ferdig med saken, mye lengre tid enn det egentlig skal ta.

Levde i frykt

– Rent menneskelig sett har det vært en veldig stor påkjenning for både voksne og barn i familien, sier faren som vil være anonym.

– Det å føle utrygghet fra myndighetene gjorde at vi valgte å pakke sammen og flytte. Vi sa opp jobb, forlot venner, familie og skolekamerater. De siste årene i Finnmark levde vi i frykt, sier han.

I 2007 ga Hammerfest tingrett i en rettskraftig dom faren omsorg for barnet.

– Helt forferdelig

Men till tross for det, så gjorde barnevernet i finnmarkskommunen et år senere et hastevedtak og tok datteren.

År med prosesser og krangel med barnevernet fulgte. Det endte med at datteren kom tilbake.

Da valgte faren å reagere.

– Det er jo helt forferdelig det de har gjort, derfor sendte jeg inn klage.

Fikk ikke svar

Han sendte en klage til Fylkesmannen i Finnmark datert 4 juni i 2012, med håp om at Fylkesmannen ville se på hvordan saken var blitt håndtert av barnevernet.

Men noe svar fra Fylkesmannen fikk han ikke.

Ifølge Statens helsetilsyn skal hendelsesbaserte saker behandles raskere hvis et barns liv eller helse står i fare.

Purret på klagen

Ellers er normen at det i gjennomsnitt ikke skal overstige 5 måneder, men i denne saken gikk over 10.

Etter flere brev og purringer frem og tilbake bestemte faren seg til slutt for å sende saken videre til Helsetilsynet og Sivilombudsmannen. De satte i sin tur press på Fylkesmannen i Finnmark.

Karin Straume er fylkeslege i Finnmark og har behandlet Sivilombudsmannens henvendelse. Hun forteller om en presset arbeidssituasjon.

– Lav bemanning

– Det har vært vanskelig å forutsi hvor lang tid det ville ta å behandle saken, og det tok lang tid å få svar fra barnevernstjenesten i kommunen. Da vi fikk svar viste det seg at saken er veldig komplisert. Samtidig kom saken til oss når vi var presset bemanningsmessig, sier Straume.

At klageren ikke heller har fikk svar på sine purringer er også beklagelig, sier Straume.

– Vi har lært

– Det må vi bare beklage. Vi har et komplisert svarsystem for å unngå at sensitive opplysninger skal komme på avveie. Noe av det vi har lært av denne saken er at vi må se på rutinene våre, og finne ut om vi kan lettere bruke e-post for å svare folk uten at det går utover personvernet.

Hva skjer videre i saken?

– Vi ferdigstilte saken i går ettermiddag, så nå ligger den i posten. Både barnevernet og klager vil få brevene så fort posten kommer frem, sier Straume.

Barneverntjenesten i den aktuelle kommunen vil ikke stille til intervju.