Hopp til innhold

Fylkesmannen får ikke svar fra Tromsø kommune: – Sterkt kritikkverdig

Fylkesmannen purrer nå for femte gang på svar fra Tromsø kommune i en klagesak som gjelder Tromsøbadet.

Tromsøbadet

Fylkesmannen reagerer på at det tar så langt tid å få svar fra Tromsø kommune om Tromsøbadet som er under oppføring.

Foto: Asplan Viak

Fylkesmannen i Troms får ikke gjort jobben sin når kommuner ikke gir nødvendig informasjon.

– Det er dessverre ikke uvanlig at vi må purre på kommunene i slike saker, men dette tilfellet med Tromsø kommune er spesiell siden det har tatt så lang tid uten at vi har klart å løse saka, sier kommunaldirektør Jan-Peder Andreassen hos Fylkesmannen i Troms til NRK.

Justis- og kommunalavdelinga trenger opplysningene for å behandle klagen, og det er nå gått 11 måneder siden saka starta.

– Kommunens saksbehandling framstår som sterkt kritikkverdig, skriver han i brevet til kommunen.

Tromsø kommune beklager

Den femte purringen er adressert til administrasjonssjef Britt Elin Steinveg i Tromsø kommune.

Hun er kjent med brevet når NRK kontakter henne, men kjenner ikke detaljene i saka.

– Saksbehandleren er på ferie, men jeg har fått beskjed fra vedkommende om at alle dokumenter i saka er sendt fylkesmannen på en minnepinne.

Nesten ett års ventetid

Innsynskravet kom for 11 måneder siden.

Kommunen har i løpet at denne tiden ikke behandlet kravet på en tilfredsstillende måte, mener kommunaldirektør Jan-Peder Andreassen hos Fylkesmannen i Troms.

– Jeg vet ikke hvorfor Tromsø kommune ikke har svart oss, om det er av vrangvilje eller manglende kompetanse. Men vi gir oss ikke før vi har fått svar.

– Har dere sterkere virkemidler enn purring på svar dere kan bruke?

– Nei, i slike saker må vi bare purre under henvisning til loven. Det er ikke anledning å gi bøter eller annen straff, sier Andreassen.

Fylkesmannen er avhengig av at kommunen gjør sine oppgaver som underinstans og gir svar på de spørsmålene som er nødvendig for å ferdigbehandle en sak.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark