Fylkesmannen i Troms får ikke gjort jobben sin når kommuner ikke gir nødvendig informasjon.
– Det er dessverre ikke uvanlig at vi må purre på kommunene i slike saker, men dette tilfellet med Tromsø kommune er spesiell siden det har tatt så lang tid uten at vi har klart å løse saka, sier kommunaldirektør Jan-Peder Andreassen hos Fylkesmannen i Troms til NRK.
Justis- og kommunalavdelinga trenger opplysningene for å behandle klagen, og det er nå gått 11 måneder siden saka starta.
– Kommunens saksbehandling framstår som sterkt kritikkverdig, skriver han i brevet til kommunen.
- Les også:
Tromsø kommune beklager
Den femte purringen er adressert til administrasjonssjef Britt Elin Steinveg i Tromsø kommune.
Hun er kjent med brevet når NRK kontakter henne, men kjenner ikke detaljene i saka.
– Saksbehandleren er på ferie, men jeg har fått beskjed fra vedkommende om at alle dokumenter i saka er sendt fylkesmannen på en minnepinne.
Nesten ett års ventetid
Innsynskravet kom for 11 måneder siden.
Kommunen har i løpet at denne tiden ikke behandlet kravet på en tilfredsstillende måte, mener kommunaldirektør Jan-Peder Andreassen hos Fylkesmannen i Troms.
– Jeg vet ikke hvorfor Tromsø kommune ikke har svart oss, om det er av vrangvilje eller manglende kompetanse. Men vi gir oss ikke før vi har fått svar.
– Har dere sterkere virkemidler enn purring på svar dere kan bruke?
– Nei, i slike saker må vi bare purre under henvisning til loven. Det er ikke anledning å gi bøter eller annen straff, sier Andreassen.
Fylkesmannen er avhengig av at kommunen gjør sine oppgaver som underinstans og gir svar på de spørsmålene som er nødvendig for å ferdigbehandle en sak.