Dommen i saken mellom Troms fylkeskommune falt torsdag.
Fylkeskommunen er dømt til å betale totalt 6,97 millioner til transportselskapet etter rotet rundt hurtigbåtene som skulle gå mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad.
Havari og feil på kaiene
Som en del av avtalen skulle det settes inn tre nye hurtigbåter. Innkjøringen av disse førte til flere utfordringer.
Blant annet havarerte MS "Sollifjell" på sin første turer. Også MS "Kistefjell" fikk problemer.
Hurtigbåtene fikk også skader som satte dem ut av drift på grunn av at noen av kaiene ikke var tilpasset de nye båtene.
Dette førte til at de gamle båtene, MS "Fjordkongen" og MS "Fjorddronningen", måtte settes inn i drift i en periode.
- Les også:
- Les også:
Boreal og Troms fylkeskommunen kom ikke til enighet om hvem som hadde ansvaret for kaiutfordringene, og hvem som skulle ta regningen for leie av de gamle båtene mens de nye var ute av drift.
- Les også:
Motkrav på 19 millioner
Boreal krevde til sammen nærmere syv millioner kroner for leie av de gamle hurtigbåtene.
Troms fylkeskommune på sin side krevde 18,9 millioner kroner fra Boreal i erstatning for kostnadene de måtte ta for å tilpasse kaiene de nye båtene.
- Les også:
- Les også:
Ga nødvendig informasjon
Retten mener at Boreal ga Troms fylkeskommune nødvendig informasjon om de nye båtenes landganger, og mener at fylkeskommunen var klar over utfordringene dette ville medføre.
- Les også:
Retten mener videre at avtalen mellom Boreal og Troms fylkeskommune skal tolkes slik at det var båtene som skulle tilpasses de nye kaiene, men at fylkeskommunen var for seint ute med sine krav om erstatning. Dermed har ikke fylkeskommunen krav på erstatning for arbeidet.
Troms fylkeskommune må i stedet betale Boreal nesten syv millioner kroner for leie av de gamle hurtigbåtene.
Troms fylkeskommune dømmes også til å betale saksomkostninger på 850.000 kroner.
Må vurdere anke
– Fylkeskommunen har nettopp fått oversendt dommen, og vi vil nå sette oss inn i premissene. Blant annet skal vi se på om vi ønsker å anke dommen, sier fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo.
Prestbakmo hevder at forholdet mellom fylkeskommunen og Boreal er godt, til tross for rettssaken.
– Dette har ingen påvirkning på tilbudet til innbyggerne i Troms som daglig benytter hurtigbåtene. I slike anbudskontrakter er det ikke uvanlig med uenigheter partene imellom, uten at det påvirker det profesjonelle forholdet, sier Prestbakmo.