Det nye rederiet vil samle de 11 hurtigruteskipene i ett selskap. Nå står fusjonen i fare.
I hele dag har toppledelsen i de to selskapene sittet i møter. Situasjonen er svært spent. Uenigheten står blant annet om hvem som skal ha toppledelelsen i det nye selskapet.
Hverken administrerende direktør Tor Lægreid eller styreleder Tor Strand er villig til å trekke seg.
Etter det NRK Troms vet står TFDS fortsatt på kravet om at styreleder Tor J. Strand må trekke seg og rederiet var i går villig til å undertegne fusjonsavtalen så fremt dette skjedde. OVDS avviste kravet.
Gigant
En fusjon mellom de to rederiene vil føre til et konsern med 3500 ansatte og få en årlig omsetning på rundt sju milliarder kroner. Selskapet eier landets største gods og ekspedisjonsselskaper, Nor-Cargo.
Nord-Norges Dampskipsselskap vil disponere nesten 100 fartøyer, blant annet alle hurtigrutene, flere bussselskaper, reisebyråer i inn og utland, reiselivsbedrifter og hoteller.