Full stans i Svea

Store Norske stopper all produksjon i Svea Nord på grunn av askeskyen fra vulkanutbruddet på Island.

Svea på Svalbard

Gruva i Svea Nord er stengt på grunn av askeskyen.

Foto: Idar Nikolaisen

– Fra klokken 12 stopper vi all produksjon i Svea Nord. Vi opprettholder bare de funksjonene som er nødvendig for å vedlikeholde samfunnsdriften og sikkerheten i Svea, sier HMS-sjef Einar Fjerdingøy i gruveselskapet Store Norske.

Lufttransport, som flyr rutefly mellom Svea og Longyearbyen har satt alle sine fly på bakken. Inntil videre kan helikoptrene til Airlift kjøre ambulanseoppdrag mellom Svea og Longyearbyen.

– Men askeskyen ser ut til å bevege seg inn over Isfjorden i ettermiddag. Da er det usikkert om vi får utført redningsoppdrag, sier Fjerdingøy.


Fast i Svea

Det var klokka halv elleve at Store Norske bestemte seg for å stoppe produksjonene i Svea. Gruvearbeiderne som oppholder seg i Svea er tatt ut av gruva.

De kommer seg heller ikke til Longyearbyen for vaktbytte så lenge flyene står på bakken.

Fjerdingøy vet ikke når produksjonen er i gang igjen.

Største gruve

Svea Nord er den største gruva på Svalbard. Gruveanlegget ligger rundt seks mil fra Longyearbyen.

I 2009 ble det ifølge Store Norske hentet ut 2,6 millioner tonn kull fra Svea Nord. Årssnittet for gruva ligger på rundt to millioner tonn.

Svea Nord har vært i drift siden 2002. Den er Store Norske Spitsbergen Kullkompani sin største gruve, og det regnes med at det er mulig å hente ut 32 millioner tonn kull fra gruva.

Hovedvekten av Store Norske sine 300 ansatte jobber i Svea, og pendler mellom Svea og Longyearbyen eller fastlandet. Transport av ansatte mellom byen og gruva foregår med fly.

Overskudd

I tillegg til Svea Nord har Store Norske en aktiv gruve i Adventdalen like utenfor Longyearbyen.

Gruve 7 produserer rundt 75.000 tonn kull i året. Gruve 7 rammes så langt ikke av askeskyen.

Halvparten av kullet fra Svea Nord selges til kullkraftverk i Europa. Mye av kullet blir også brukt i stålproduksjon.

Store Norske fikk et overskudd på 400 millioner kroner i 2009. Resultatet er det nest beste i selskapets historie, skriver Svalbardposten.

Fra i fjor vår til i år har prisen for kull gått opp fra 80 dollar til 150 dollar tonnet. Det tilsvarer nesten 840 norske kroner.

Bare livreddende hjelp

– I områdene med høy konsentrasjon av aske er det kun aktuelt å sende ut helikopter på livreddende oppdrag, sier sysselmannsførstebetjent Per Andreassen.

Skyen med høy konsentrasjon av aske ligger nå på 78. breddegrad, like sør for Longyearbyen. I følge prognosene vil asken bevege seg nordover utover dagen.

Ved høy konsentrasjon av aske kan helikopter kun fly når det er god sikt, så de kan se askepartiklene og fly under dem.

Hentet ikke syk fisker

– Det sier seg selv at dette begrenser muligheten til å gjennomføre redningsoppdrag. Tidligere i dag måtte både vi og Banak si nei til å hente en syk russisk fisker ved Bjørnøya på grunn av asken. Det var ikke livsfare, og båten ble bedt om å ta seg til fastlandet med den syke mannen, sier Andreassen.

Airlift, som flyr helikopter for Sysselmannen måtte også hente inn to forskere nord på øygruppen en dag før planen, for å forsikre seg om at de fikk hentet dem før asken gikk for langt nord.