Hopp til innhold

Frykter atomsmell på gammelt slagskip

Siden 1997 har den utrangerte, atomdrevne slagkrysseren «Admiral Usjakov» ligget ved kai ikke langt fra Norge, uten at russiske myndigheter har betalt for opprydning.

«Admiral Usjakov»

Atomkrigsskipet «Admiral Usjakov» inneholder over 30 år gammelt atombrensel. Nå frykter sjefen ved verftet fartøyet ligger en alvorlig atomulykke.

Foto: TV 29

Nå frykter sjefen ved verftet hvor fartøyet ligger en atomkatastrofe.
Den gamle atomkrysseren har ikke vært i drift siden et uhell på 90-tallet.

Atombrenselet om bord i fartøyet er over 30 år gammelt. Siden 1997 har ligget ved kai på skipsverft «Zvjozdotsjka» i byen Severodvinsk i Arkhangelsk fylke.

Verftssjef slår alarm

Severodvinsk (Arkivbilde)

I dette skipsverftet står det gamle atomkrigsskipet «Admiral Usjakov».

Foto: ITAR TASS / AP

Verken det russiske forsvarsdepartementet eller atomdepartementet Rosatom har vært villig til å betale for å hugge fartøyet og rydde opp i atombrenselet.

Nå skriver lokale medier i Arkhangelsk at sjefen ved verftet, Vladimir Nikitin, er bekymra for en ulykke på slagkrysseren.

Det mener Bellonas daglige leder Nils Bøhmer det er all grunn til.

– Det brukte atombrenslet har vært om bord i 30 år og båten har ligget ute av drift siden 1990. Det er en risiko for at kontrollsystemene rundt reaktoren kan bryte sammen og at vi kan få en ulykke, sier Bøhmer.

Kan nå Norge

En slik ulykke vil kunne gi omfattende radioaktive utslipp. Ifølge Bøhmer kan også slike utslipp nå Norge.

– Hvis man er maksimalt uheldig med vindretningene og man får en stor brann med utslipp, så kan radioaktiviteten nå norsk side av grensen. Men i all hovedsak er dette et lokalt problem i Arkhangelsk, sier han.

Verken forsvars- eller atomdepartementet i Russland har ønsket å kommentere uttalelsene fra skipsverftssjefen.

Dyrt arbeid

I Russland er det gjort en god del arbeid med å rydde opp i atomavfallet fra utrangerte ubåter. Arbeidet med overflatefartøy har derimot i stor grad vært ignorert. Arbeidet med å hugge opp et fartøy på størrelse med «Admiral Usjakov» er anslått til å være ti ganger dyrere enn å hugge opp en atomubåt.

Bøhmer tror mye av grunnen til at overflatefartøyene ikke har blitt hugd opp, er at det russiske forsvaret har hatt et håp om å ta de i bruk igjen.

– Mange av de ubåtene man hadde problemer med var utrangerte og tatt ut av drift. Når det gjelder overflatefartøyene har nok den russiske marinen tenkt at man skal beholde de i aktiv tjeneste, men så er det en del eksempler på at de ikke har hatt råd til å drive reparasjonsarbeid, sier han.


Flere nyheter fra Troms og Finnmark