- Jan Mayen ligger i et område der det skjer mye meteorologisk sett. Den er viktig for værvarslene som lages. Vi sender også opp ballonger som foretar målinger opp i høyere luftlag, sier nestleder Bård Fjukstad ved Vervarslinga for Nord-Norge.
Den meteorologiske stasjonen på Jan Mayen, med stasjonshunden Sondre i forgrunnen. Foto: Bernt Olsen
Vulkan
Jan Mayen er 53 kilometer lang, og ligger i havområdet mellom Svalbard, Grønland og Island. Her finnes også Norges eneste aktive vulkan. Det er stadig fare for nye utbrudd. Øya er ofte innhyllet i tåke og det er sjelden klarvær.
Johannes Rundhaug er klar for et radiosondeslipp. Foto: Bernt Olsen
Gammel stasjon
Allerede i 1921 ble den første meteorologiske stasjonen etablert på Jan Mayen, og i 1926 annekterte Meteorologisk institutt hele øya. I 1930 ble øya innlemmet i kongeriket Norge ved lov.
I dag er Jan Mayen base for navigasjonssystemet Loran C som drives av Forsvarets folk. Dette systemet skal legges ned om knapt halvannet år.
Videreføre norsk aktivitet
I regjeringas forslag til statsbudsjett, heter det:
"Regjeringens vurdering er at norsk tilstedeværelse på Jan Mayen bør videreføres uansett bortfall av Loran-C-avtalen. Norsk tilstedeværelse på Jan Mayen har en egenverdi. Øya ligger sentralt i forhold til norske fiskeriaktiviteter i Norskehavet. Videre vil det fortsatt være behov for de andre tjenestene som utøves etter at Loran-C legges ned fra 1. januar 2006. Driften av den meteorologiske stasjonen bør fortsette, og den fjernstyrte kystradiostasjonen bør opprettholde sin drift. Seismiske målestasjoner på øya inngår i overvåkingen av prøvesprengingsavtalen. "
Vulkanen Beerenberg, toppen av Jan Mayen 2277 meter over havet. Foto Bernt Olsen
Reservelager
Videre vil Jan Mayen spille en rolle ved å være stasjon for reservelager for drivstoff til fly og helikoptre. I forbindelse med etablering av det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo er det reist spørsmål om det bør etableres en stasjon på Jan Mayen. Etableringen av en stasjon vil kunne være et bidrag til å sikre god dekning på de nordlige breddegrader. Dette spørsmålet er ikke avklart, og Fiskeri- og kystdepartementet vil følge denne saken videre.
Flere ansatte
I dag har meteorologisk institutt fire personer på Jan Mayen. Nå er det aktuelt å å øke til ni ansatte. Men det er nødvendig med utbygging dersom meteorologene skal være alene på ishavsøya, sier Bård Fjukstad.
I dag er det flyplass på Jan Mayen. Hva som vil skje med den er ikke avklart.
Sjøen står inn på Helenestranden. Foto: Bernt Olsen