Ellen Haakonsen fra Kvæfjord i Troms bestilte og betalte i februar med visakort en reise hun skulle gjøre i april. Men som mange andre ble hun askefast og fikk en endret reise den 20. april. I følge Norwegian skulle det skje kostnadsfritt.
Men da hun sjekket bankkonten i mandag hadde flyselskapet Norwegian likevel trukket 500 kroner fra hennes visakort.
Måtte vente fire uker
Det var tilfeldig at Haakonsen oppdaget pengetrekket Norwegian hadde gjort. Da hun tok kontakt med flyselskapet fikk hun vite at de hadde gjort feil, men pengene kunne hun ikke få før om fire uker. Da truet hun med politianmeldelse og fikk pengene tilbake.
– Det jeg reagerer på er at Norwegian bare kan hente penger fra min konto uten tillatelse, flere måneder etter at jeg har gitt dem mitt kortnummer, sier Ellen Haakonsen til NRK.
Da hun tok kontakt fikk hun vite at de hadde gjort en feil, men at hun ikke ville få pengene tilbake før om fire uker. Det var da hun truet med politianmeldelse for kortsvindel.
Flyselskapet beklager
Haakonsen synes Norwegian behandler sine kunder merkelig.
– For det første hvordan kan de gjøre noe sånt, og for det andre hvor mange gjør de det med? spør Haakonsen.
– Det er gjort en feil i denne prosessen, og det beklager vi. Dette vil vi selvsagt rette opp igjen. Det sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik.