Hopp til innhold

Flyselskap-razziaen: – Kan være alvorlig for begge flyselskapene

Hvis Konkurransetilsynet finner dokumentasjon på at gründer av det nye flyselskapet FlyViking, Ola Giæver, og Danish Air Transport har samarbeidet om anbudsprosessen på kortbanerutene i Nord-Norge, er det svært alvorlig, mener transportforsker.

Fly på kortbanenettet

Det nye flyselskapet FlyViking er et av selskapene som konkurrerer med Widerøe om å betjene de regionale flyrutene i Nord-Norge.

Foto: Privat foto

Tirsdag ettermiddag gjennomførte Konkurransetilsynet en razzia mot lokalene til FlyViking på Lyngseidet, flylselskapet til den kjente piloten og investoren Ola Giæver.

– Hvis de finner bevis på at det har vært noen samtaler og samarbeid om innlevering av anbud så er det svært alvorlig, sier transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet.

Solvoll var tidlig ute og reagerte på utspillet fra FlyViking-gründeren Ola Giæver til NRK.

Flyselskap-gründeren Ola Giæver fra Lyngen i Troms, som for to år siden ble oppsagt som kaptein i Widerøe, annonserte samtidig som han la inn anbudet på kortbanenettet i Nord-Norge, at han hadde vært i flere møter med flyselskapet Danish Air (DAT), som også har tatt opp kampen mot Widerøe.

I disse møtene skal det ha blitt snakket om hvilke ruter de ønsket, og så dro de hver til sitt og «gjorde hjemmeleksa».

Etter at utspillet fikk oppmerksomhet i media har begge selskap i ettertid gått ut og fornektet snakk om koordinering av anbudsprosessen.

Rammer begge selskap

Tirsdag ettermiddag dukket likevel Konkurransetilsynet opp på døra til FlyViking på Lyngseidet. Solvoll er ikke overrasket over at tilsynet har valgt å sjekke opp fakta.

– Han har sagt det han har sagt, og et muntlig utsagn er like gyldig som et skriftlig. Han rammer sitt eget selskap, men han rammer også den han eventuelt har pratet med. Det er to parter i saken, så det er alvorlig for begge selskap, sier Solvoll.

Han påpeker at det kan være vanskelig å dokumentere om det har skjedd noe ulovlig hvis det ikke finnes skriftlige dokumenter.

– Giæver er frittalende, men det er veldig uprofesjonelt å gå ut i riksdekkende media. Han burde vite de alvorlige konsekvensene det kan få både for han og DAT.

Fly på kortbanenettet

Det nye flyselskapet FlyViking er et av selskapene som konkurrerer med Widerøe om å betjene de regionale flyrutene i Nord-Norge.

Foto: Privat foto

Widerøe kan få alt

Det er en unik sak som transportforskeren ikke han huske å ha vært borti i transportsektoren tidligere.

– Widerøe sitter nok bare og smiler. Blir selskapene tatt for samarbeid, blir anbudene forkastet. Da sitter man bare igjen med anbudene fra Widerøe. Og da får de jo hele pakken, sier Solvoll.

For fire år siden tapte Bodø-selskapet anbudskonkurransen om Lofoten til DAT. Men det danske selskapet fikk ikke godkjent navigasjonshjelpemidlene av tilsynet, og dermed mistet de Lofoten.

– DAT har hatt fire år på å forberede et nytt anbud, og jeg tipper de er konkurransedyktig på det de har levert inn. Jeg håper for deres del at de ikke blir tatt for juks, for da er de ute av business, sier Solvoll.

Men det ser ikke mye lysere ut for Giæver hvis han blir avslørt, påpeker transportforskeren.

– DAT overlever alltids, de har sine flyginger sør i Danmark. Men Ola Giæver ønsket å bygge opp sitt selskap og komme inn på kortbanenettet, så for hans selskap vil det være veldig alvorlig, sier Gisle Solvoll.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark