Hopp til innhold

Flyklubb må fly 45 minutter for å fylle drivstoff - til naboflyplassen

På en tank som rommer 180 liter, går 60 liter bort bare på å fly til naboflyplassen og tilbake - for å fylle.

Harstad flyklubb

Harstad flyklubb har fått en vanskeligere hverdag etter at bensinpumpa for småfly ble lagt ned på Evenes lufthavn.

Foto: Bjørn Nordvik

Harstad Flyklubb, og andre småfly på Evenes lufthavn, må innom Bardufoss for å fylle drivstoff før de kan parkere flyene sine etter endt flytur.

Årsaken er at Statoil trakk seg ut og solgte pumpen som var egnet for mindre fly på Evenens da Air BP tok over ansvaret for drivstoff på Avinors flyplasser.

Nettstedet Luftfart.Media skriver at dette skaper store problemer.

Bjørn Nordvik

Bjørn Nordvik er primus motor i flyklubben i Harstad.

Foto: Harstad Flyklubb

– Jeg vil absolutt si at dette har gått utover aktiviteten i flyklubben. Mange tenker at de ikke orker å fly til en annen flyplass for å tanke. Da blir heller flyet stående. Det er et jævla stress, sier nestleder Bjørn Nordvik i flyklubben til Luftfart.Media.

Taper 60 liter

Flyturen til naboflyplassen tar 45 minutter hver vei fra Evenes, og pilotene må nå alltid passe på å ha nok drivstoff igjen når de skal fly til å igjen dra tilbake til Bardufoss for å fylle.

– Vi har hele tiden en rekkeviddeangst når vi er ute og flyr, sier Nordvik til nettstedet.

Til NRK sier nestlederen at det er en vanskelig situasjon, og det har vært slik siden høsten 2015.

– Det er veldig kostbart for en liten flyklubb. Vi tjener penger på å ha flyet i lufta, men timene er redusert på grunn av dette.

Jobber med løsning

Både flyklubben og andre småfly, som blant annet skal til Lofoten eller andre steder i Nord-Norge, er berørt av nedleggelsen av bensinpumpa. Air BP tilbyr bare drivstofftanking til større fly.

– Vi har utlendinger som lander her og som rister på hodet over at vi ikke har bensin til dem, sier Nordvik.

Lufthavnsjef Eirik Bergstedt på Evenes sier til Luftfart.Media at det er økonomiske årsaker til at de ikke har en pumpe for småfly på flyplassen.

– Når pumpa ble fjernet forhandlet vi med Air BP. De er klar på at de skal se om de får til en reserveløsning for oss, men de er sikkert også klar over at det er for lite profitt. Det er trist, sier Nordvik til NRK.

I fjor fløy klubben 150 timer med det ene flyet sitt. Nestlederen er tydelig på at de nok hadde vært mer aktiv på å få flyet i lufta hvis de hadde hatt en pumpe.

– Det er flott å fly i Nord-Norge. Tidligere har vi hatt mange fra Østlandet som bruker flyet for å fly rundt, men disse har vært helt fraværende i år. Vi kan ikke koble det direkte til drivstoff, men jeg tror de synes det blir for tungvendt å må fly og fylle først, jeg tror det har en sammenheng, sier Nordvik.