Flere vil være ansvarlige turister: – Vil ha god samvittighet når man reiser på ferie

Miljøhensynet blir stadig viktigere for turister, og den bærekraftige i utviklingen i reiselivet er helt nødvendig, ifølge NHO Reiseliv.

Skiturisme

Miljøhensynet blir stadig viktigere for turister, ifølge NHO Reiseliv.

Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix

– Jeg vil se om jeg kan klare å kjøre ski på en mer miljøvennlig måte selv om jeg reiser verden rundt, sier Nikolai Schirmer.

Han er profesjonell skikjører, og har i mange år tilbrakt utallige timer på fly for å reise til skidestinasjoner over hele verden.

Flyreisene har vært årsaken til rundt 77 prosent av CO₂-utslippet hans.

Derfor bestemte han seg for å bli mer miljøvennlig. Han har satt i gang et skifilmprosjekt der han skal kjøre nedover flest mulige fjellsider verden over – samtidig som han forurenser så lite som mulig. Siden starten av året har han derfor tilbrakt rundt 90 døgn i en ombygd varebil.

– Jeg vil heller reise saktere, bruke mer tid på hvert sted, og vente på gode forhold i stedet for å fly dit forholdene er gode i øyeblikket.

– Flere vil være ansvarlige turister

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad sier miljøhensynet blir stadig viktigere for turister.

– Vi har tall som bekrefter dette. Vi gjennomførte en grønn gallup blant norske forbrukere i 2017, og spurte om hvor viktig det var med miljøvalg for reiseopplevelser. Da svarte 4 av 10 at det var viktig, og at de faktisk var villige til å betale mer for miljøvennlige reiser.

Habberstad tror derfor at flere vil gjøre som Nikolai i årene fremover.

– Man er mer opptatt av klima, og man ønsker å ha god samvittighet når man drar på ferie rett og slett. Vi ser en internasjonal trend rundt at flere ønsker å være ansvarlige turister.

– Nødvendig utvikling

Ifølge Habberstad har hele reiselivet i Norge tilpasset seg den bærekraftige utviklingen. Takket være den økte bevisstgjøringen blant reiselivsaktørene vil det stadig bli lettere å ta miljøvennlige valg når man reiser, sier hun.

– De største hotellkjedene har jobbet målrettet over flere år, og brukt betydelige ressurser på bærekraftige program. Det jobbes planmessig med alt fra redusering av energikostnader og matsvinn.

Merete Habberstad

Kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad sier miljøhensynet blir stadig viktigere for turister.

Foto: NHO Reiseliv

I tillegg har reiselivsaktørene klart å markedsføre det som en attraktiv del av tjenesten, mener Habberstad.

– Dette er noe som treffer gjestene, og folk ønsker å bli med på dugnaden som det grønne skiftet krever.

Habberstad sier den bærekraftige utviklingen i reiselivet er både gledelig, men også helt nødvendig.

– Dersom reiselivet skal vokse i den takten det ser ut som det gjør, er det en forutsetning at det skjer på en bærekraftig måte. Selv om vi merker en økt interesse blant turister til å ta i bruk bærekraftige løsninger, er det viktig at det er så praktisk og enkelt som mulig, slik at turistene fortsetter å tenke bærekraftig i tiden fremover.