Kommisjonen som blir nedsatt for å granske Mehamnulykken enda en gang, får nye biter til puslespillet. Torsdag kom to vitneutsagn som sett i sammenheng kan ha stor interesse for den nye granskningskommisjonen.
Fremmed vrakdel
Tidligere marinedykker Terje Johnsen var en av de første som kom til ulykkesstedet, om bord på marinefartøyet KNM Horten. Han fortalte torsdag til Nordnytt at en vrakdel som ikke tilhørte det havarerte Widerøe-flyet ble funnet på stedet.
- Den var formet som en trekant, og jeg var og er ikke i tvil om at det måtte være vingespissen fra et fly. Den hadde en annen farge enn ulykkesflyet fra Widerøe, fortalte Terje Johnsen.
Meldte seg for politiet
Samme dag som Johnsen sto frem med sin historie, meldte en tidligere offiser ved Bardufoss flystasjon seg for Statsadvokaten i Troms og Finnmark. Han ønsker å bli avhørt, for å fortelle hva han opplevde på Bardufoss flystasjon om
ettermiddagen ulykkesdagen.
Til NRK Nordnytt har han anonymt fortalt at han på nært hold studerte et Harrier-fly som hadde landet på stasjonen. Det var slått havarialarm under landingen, men flyet kom trygt ned.
Ifølge offiseren hadde flyet en flenge i forkant av høyre vinge. I flengen var det spor etter grønnmaling. Harrier-flyet var også skadd under buken og bakover.
Truffet i luften?
Et tredje vitne som også vil ha stor interesse for den nye kommisjonen, er en annen av dykkerne som var med på å heve vraket. Torbjørn Andersen forteller til avisa Nordlys at han er sikker på at flyet må ha blitt truffet i lufta, ut fra hva han så.
- Venstre side, der kapteinen satt, var blåst bakover. Alt var rensket bort, til og med trekket og stoppingen i setet var skrellet bort, forteller han.
Torbjørn Andersen mener skadene på flyet, der ene halvpart av cockpit er sterkt skadet og andre halvpart nesten uten skader, er uforenlig med skader oppstått i sammenstøtet med sjøen.
Andersen sier til avisen at han ikke har fortalt sin historie før, fordi ingen har spurt.