Hopp til innhold

Nå byttes denne 53-åringen ut med noe nyere og bedre

Det 53 år gamle fjellheis-anlegget i Tromsø blir pensjonert til fordel for et flunkende nytt anlegg.

fjellheisen tromsø

Siden 1961 har Fjellheisen i Tromsø trofast fraktet folk opp og ned. Nå er 53-åringen moden for utskifting.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

– Fjellheisen ble bygget i 1961. Det vil si at anlegget er 53 år gammelt, så nå skal alt byttes ut, sier daglig leder i Fjellheisen, Tom Schreuder til NRK.

Fjellheisen har akkurat inngått en millionkontrakt med Dobermaier, som er verdens største leverandør av taubaner, gondolbaner og heiser.

Handikapheis

– Høsten 2015 starter arbeidet. Da blir det nye gondoler, nytt maskineri, nytt kjølesystem og nye båser, sier Schreuder. Det blir også handikapheis.

For to år siden ble det utført omfattende reparasjoner på Fjellheisen i Tromsø. Da var anlegget stengt i rundt et halvt år, og selskapet gikk glipp av milloninntekter.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Utsikt fra fjellheisen i Tromsø

I januar 2016 vil et flunkende nytt anlegg frakte turister opp til denne utsikten.

Foto: Tromsø kommune

– Da skiftet vi bærekablene. De har en levetid på 50 år, så de beholder vi i tillegg til bygningsmassen, sier Scheruder. Resten blir byttet ut.

Prisen for å få en flunkende ny gondolheis i Tromsø blir på i underkant av 40 millioner. Arbeidet finansierers ifølge Schreuder av oppspart kapital, banklån og støtte fra Innovasjon Norge.

Ny fjellheis i Tromsø

Økende turisme

Arbeidet vil ta fem måneder. I januar 2016 vil turistene kunne nyte utsikten fra toppen av fjellet etter å ha tatt turen opp i en flunkende ny gondolvogn.

Og nettopp turistene er noe av grunnen til at Fjellheisen nå blir ny.

– Det gamle anlegget ville nok ikke kunne gått i så mange år til. 1961-modellen er moden for utskifting nå som turismen i Nord-Norge øker, særlig med tanke på vinterturismen, sier Shcreuder.

fjellheisen

– Det gamle anlegget ville nok ikke fungert i mer enn et par år til, sier Tom Schreuder i Fjellheisen AS.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK