Hopp til innhold

Fiasko og skandale rundt nye skip

NRK kommenterer den siste tids hendelser.

Hurtigbåten Sollifjell

«MS Sollifjell» tok inn vann på vei nordover fra verftet i Mandal og til Troms.

Foto: Øystein Ramstad

Lars Egil Mogård

Fiasko og skandale for den nye hurtigbåten mellom Harstad og Tromsø. Regjeringa somler fortsatt med anbudet på hurtigruta. Regjeringa sier nei til det gigantiske isgående forskningsskipet hjemmehørende i Tromsø.

Det er mye rot og usikkerhet rundt nye og gamle skip som ikke er i rute, mener vår medarbeider Lars Egil Mogård.

Det er litt av en flause og et prestisjenederlag for fylkeskommunen som nå utspilles med hurtigbåten som Veolia Transport Nord skulle ha satt inn i ruta mellom Tromsø og Harstad. Her skulle vil få både billigere og mer miljømessige båter – som har færre passasjerer enn dagens hurtigbåter.

Så skjedde det:

Den nye båten fikk skader i skroget på turen nordover fra byggeverftet i Mandal. Båten tålte altså ikke vann, og har fått seilingsforbud av Sjøfartsdirektoratet. Heldigvis skjedde ikke uhellet mens det var passasjerer ombord.

Hva slags båt er det fylkeskommunen nå tilbyr passasjerene?

Sjøfolk advarte

Det har vært mye strid om de nye hurtigbåtene . Erfarne sjøfolk har advart mot byggematerialet som er brukt. De kan ha fått rett.

I tillegg har det vært reist tvil om båtene vil kunne ta unna trafikken.

Det får vi ikke vite på ei lang stund.

Mareritt

Denne saka kan utvikle seg til et mareritt for en fylkeskommune som kanskje har vært mest opptatt av å spare penger på å bruke anbudssystemet på båtrutene.

Det kan komme til å koste dyrt. Det politiske ansvaret har fylkesrådet, anført av Arbeiderpartiet.

Det kommer trolig et politisk oppgjør om dette.

Oppgjør om hurtigruta

Vi får trolig et politisk oppgjør om anbudet på kystruta Bergen-Kirkenes som ennå ikke er lyst ut . Her har regjeringa snart somlet i ett år.

Vi forstår at det som vanlig skyldes strid med Finansdepartementet.

Regjeringa har ikke bestemt seg om de skal stå fast på lovnaden fra daværende samferdselsminister Liv-Signe Navarsete, om at det skal være daglige seilinger hele året med 11 skip. Et slikt løfte vil trolig koste minst 6-800 millioner statlige kroner i subsidier i året.

Ei vurdering regjeringa gjør er om det bare skal lyses ut et anbud for åtte skip. Det betyr i så fall nei til daglige anløp på strekning.

Vi kan sikkert vente et folkeopprør langs kysten - også fra dem som aldri reiser med hurtigruta.

Ikke byggestart

Og det blir neppe noe snarlig byggestart for det planlagte isgående forskningsfartøyet - med Tromsø som hjemmehavn - som regjeringa i fjor vår framhevet som viktig å få bygd.

Her er kostnadene blitt på over 1,2 milliarder kroner.

I tillegg er det intern strid mellom Fiskeri- og miljøverndepartementet om hvem som skal ha "kommandoen" over skipet.

Ingen lystelig seilas

Ja, det er ingen lystelig seilas for verken fylkesråd eller regjering som vil spare penger. De har båter til besvær. I mens står mange på kaikanten og lurer på hva som skjer - og lurer på hvem som vil ta ansvaret. Her er det mye som ikke er i rute.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Flere nyheter fra Troms og Finnmark