Onsdag var det styremøter i både Finnmark Dagblad og Finnmarken. Begge styrene går inn for at avisene skal komme ut som egne papirutgaver.
– Styret i Finnmark Dagblad har vedtatt å inngå et samarbeid med Finnmarken og Finnmarksposten med henblikk på å etablere en felles organisasjon, på grunn av felles toppledelse, sier redaktør i Finnmark Dagblad, Sverre Joakimsen.
Det skal fortsatt lages papiraviser, men med en felles nettavis for hele fylket.
– Det skal være separate papirutgaver for de tre avisene, men en felles sterk digital utgave. I første rekke en felles digital utgave for Finnmark Dagblad og Finnmarken, sier Joakimsen til NRK.
- LES OGSÅ:
Må redusere med opp til 13 årsverk
Styrene i de to avisene har besluttet at prosessen med å samle både de redaksjonelle og kommersielle ressursene i avisene Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten skal gå videre.
Utgangspunktet er at den totale bemanningen skal reduseres med 11 til 13 årsverk.
– Vi har vedtatt å gå videre i en prosess som resultat av store endringer i annonsemarkedet og i leservanene til folk. Det er store kostnader som må spares inn, og rammen i den prosessen tilsier en nødvendig bemanningsreduksjon på 11–13 årsverk, sier Joakimsen.
Han forteller videre at de håper å få gjennomført dette frivillig.
– Det er gitt tilbud om sluttpakker og gavepensjon til ansatte, forteller redaktøren i Finnmark Dagblad.
- LES OGSÅ:
Skuffet klubbleder
Avisa Finnmarken med hovedkontor i Vadsø har vært selvstendig avis i 115 år, men nå kan avisa altså bli den første som blir slått sammen i Amedia av sparehensyn.
Klubbleder i Finnmarken, Anniken Sandvik, er svært skuffet over styrevedtaket.
– Jeg er redd for at det vil bety et mindre relevant produkt både i øst og i vest. Jeg registrerer at man legger opp til økt lokaljournalistikk i mer tilstedeværelse, men jeg er lurer på hvordan det skal la seg gjøre i praksis, når det hele er tuftet på kutt, sier Sandvik.
Redaktør i Finnmarken, Gard Michalsen mener omleggingen er nødvendig.
– Den svikten vi har sett på papirannonsering i første kvartal 2014 er nok dessverre bare starten. Jeg tror nok det kommer til å bli verre i årene som kommer. Den viktigste jobben vi gjør nå er å ruste oss for å lage et godt digitalt produkt og ha vekst digitalt, sier Michalsen til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: