Hopp til innhold

Gjennomsnittsmålingene senket farta

– Nå er det sjelden at jeg opplever å bli forbikjørt av biler i sputnik-fart nede i Tromsøysundtunnelen. Det sier drosjesjåfør Roald Kvande i Tromsø.

Ulykke Tromsøysundtunnelen

Det er nå sjelden at Tromsøysundtunnelen blir stengt på grunn av ulykker

Foto: Rune N Andreassen / NRK

Hver dag kjører han gjennom den ca 3,5 kilometer lange undersjøiske tunnelen. Tromsøysundtunnelen binder sammen Tromsøya med fastlandet og de folkerike bydelene Tromsdalen, Kroken og Tomasjord.

Mange ulykker

Tromsøsundtunnelen var en av landets mest ulykkesutsatte veitunneler.

I 2012 ble det innført automatisk trafikkontroll med fotobokser og gjennomsnittsmåling av fart.
Siden da har både farta og tallet på ulykker i tunnelen gått tilbake.

LES:

Tromsøysundtunnelen

Den tidligere ulykkesbelastede tunnelen er en av landets mest moderne med to adskilte løp

Foto: Eskil Mehren / NRK

Drosjesjåfør Roald Kvande er ikke i tvil om at tunnelen er blitt tryggere å kjøre i.

– Før det ble satt i verk gjennomsnittsmåling av fart i tunnelen var det ikke uvanlig at jeg ble forbikjørt i tunnelen av biler som kom fykende med langt over 100 kilometer i timen. I dag er det en sjeldenhet, forteller Kvande.

Politiet overrasket

Politioverbetjent Hans Otto Salomonsen ved Troms politidistrikt er gledelig overrasket.
– Jeg hadde ventet roligere kjøring i tunnelen etter at det ble innført gjennomsnittsmåling.
At farta skulle bli redusert med ti prosent er likevel i overkant av hva vi hadde trodd, sier han.

Kart ulykke Tromsøysundtunnelen

De to ca 3,5 kilometer lange tunnelløpene binder sammen Tromsøya og de folkerike bydelene på fastlandet

Foto: NRK / Grafikk

– Hvorfor har farta gått så mye ned?
– Jeg tror at bilistene er mer redd for bøter enn for at de skal forårsake ulykker. Det er synd, men det er nok sant. Det viktigste er likevel at farta har gått ned og ulykkene i tunnelen er blitt færre, sier han.

LES OGSÅ:

Ser til Tromsø

– Vi er godt fornøyd med erfaringene så langt. Det samme er nok Statens Vegvesen for de har interessert seg sterkt for erfaringene så langt, forteller Salomonsen.

Tromsøsundtunnelen ble tatt i bruk i 1994 og har svært høy standard. Tunnelen har to adskilte løp. Hvert løp har to kjørefelt der maks fartsgrense er 80 kilometer i timen. Det er forbudt for gående i tunnelen.