Da Einar Blomkvist var ti år lå Tysklands største slagskip i Kåfjord, og han gikk forbi det hver gang han gikk til skolen.
– Den var så stor at da de skulle snu båten så måtte de bruke to slepebåter, en foran og en bak, sier han.
En åtte meter lang kopi av slagskipet har i sommer ankommet Kåfjord. Den blir tatt godt vare på av sønnen til Einar, Even Blomkvist, som driver Tirpitz museum.
Se video av modellskipet her:
- LES OGSÅ:
– Vi håper dette blir et trekkplaster
Det privatdrevne museet hadde inntil i fjor over 6000 besøkende i sommersesongen, men etter at nye E6 vest for Alta ble tatt i bruk kjører turistene forbi.
Even håper at modellen skal få de besøkende tilbake.
– Vi håper selvsagt at et trekkplaster som dette skal gi litt flere besøkende enn hva vi har nå.
Faren, Einar Blomkvist, mener at modellskipet hører hjemme i Alta.
– Det er ikke brukbart slik det er i dag. Det er mye mindre turister enn det har vært på grunn av nyveien. Det er en stor avstikker å dra til museet nå, hadde det vært annerledes hadde vi vært i helårsdrift og det ville kommet både kommunen og turistnæringen til gode, sier Einar.
- LES OGSÅ:
Måtte flytte en vegg for å få den inn
Slagskipet kom til Kåfjord i mars 1943. I september samme år ble skipet skadet i en risikofylt aksjon, og i oktober 1944 ble skipet senket utenfor Tromsø. Nå kan nysgjerrige komme for å se skipet, noe mindre enn originalen vel å merke.
– Modellen er bygget i tre og metall, det er et fantastisk håndverk som er gjort. Alle detaljene er 100 prosent presise, og bygget etter originale tegninger. Den er ikke helt komplett ennå, så vi vil bygge videre på den her på museet i årene som kommer, sier Even til NRK.
Selv om modellen er mye mindre enn skipet som lå ute i fjorden så er det den største modellen som noensinne er laget av Tirpitz, i skala 1:32. Den nesten åtte meter lange modellen ble en utfordring å gå inn i hus, og museet var nødt til å flytte en vegg for å få den inn.
Modellen har krevd et enormt arbeid, og har tatt 14 år, men mannen bak verket ønsker ikke noe oppmerksomhet.
– Han ønsker å være anonym. Han er en rolig fyr som ikke ønsker noe publisitet rundt det, sier Even.
- LES OGSÅ:
– Han kom til å hugge den i stykker
Even Blomkvist forteller at båten opprinnelig ble bestilt av noen forretningsmenn i Tromsø, og at penger og tegninger av skipet ble samlet inn.
Så ble prosjektet avlyst, men da hadde modelløren allerede kommet så godt i gang at han bestemte seg for å fortsette. Etter 14 år var det derimot nok.
– Jeg fikk en telefonen av han som har laget den. Han fortalte at han var gått lei av den og ikke kom seg videre, og lurte på om vi ville overta den. Vi var de eneste han kunne tenkte seg å gi den til, og hvis vi ikke var interesserte kom han til å hugge den i stykker, forteller Even.
Museumsdirektøren sier at det hadde vært en katastrofe, og at de er svært stolt over modellen.
– Det er en severdighet i seg selv, den båten her. Den er verdens største modell, og jeg vil tro at den vil vekke oppmerksomhet i modellkretser rundt omkring når folk får se denne.
- LES OGSÅ:
Vært inne på tanken om å flytte museet
Mye arbeid gjenstår derimot før modellen er helt ferdig.
– Grovarbeidet er gjort, selve skroget, overbygget og alt det er ferdigbygd. Han som har bygd den har lagt veldig mye arbeid ned i den, så vi håper at med tiden så vil vi ha alle detaljene på plass, sier Even.
Om bord på Tirpitz var det også fire sjøfly av typen Arado, som ble skutt ut av en katapult på siden av skipet. Rundt 2500 menn levde på båten, under dekk i forskjellige avdelinger. Også dette ønsker museet å få på plass etter hvert.
– De fire sjøflyene er til bygging av en modellbygger i Tromsø som skal gjøre de ferdige i løpet av vinteren. Vi skal også sette små modellfigurer i samme målestokk slik at størrelsen på skipet blir mer tydelig, forteller han.
Museumsdirektøren sier at de har vært inne på tanken om å flytte museet, for å ligge mer sentralt.
– Vi får vurderer fremover hvordan det blir, men det er kostnader som vi må se på.
- LES OGSÅ: