Politiet i Harstad har en bilpark med en snittalder på 12 år. Eldst er en Subaru fra 1999, som fortsatt er i tjeneste.
– Det var sikkert en bra bil da den var ny, sier politistasjonssjef Morten Hole og forteller at vedlikeholdet blir mer kostbart jo eldre bilene blir.
– Det koster oss mye å holde en bilpark med så høy snittalder i rimelig bra stand. Vi er en god bidragsyter til at verkstednæringa i Harstad går så det griner.
Nestleder Unn Alma Skatvold i Politiets Fellesforbund har aldri hørt om at en politibil har vært så lenge i tjeneste.
– Det må være opp mot rekord for hvor lenge en politibil skal fungere, sier Skatvold som mener den høye snittalderen på bilene i Harstad ikke er enestående.
– Mye gammelt utstyr
– Det er forskjeller mellom politidistriktene, men det er ingen tvil om at det er mange som har utrangerte eller gamle politibiler og annet utstyr. Veldig mange ansatte i norsk politi har bilen som arbeidsplass, så det er klart at å ha utstyr som ikke er sikkert og trygt vil ha en stor innvirkning. Dette handler om god HMS-politikk for de ansatte, sier Skatvold.
Men gammelt trenger nødvendigvis ikke å være dårlig, sier direktør Kjell Arne Christensen på trafikant- og kjøretøyavdelinga hos Statens vegvesen.
– Hvordan bilen er tatt vare på har stor betydning. Mange av sikkerhetssystemene vi har i dag fantes også på slutten av 90-tallet. Forskjellen er at det i dag er mer å regne som standardutstyr i mange biler. De systemene som er kommet de siste årene går mest på å hjelpe føreren, i tilfelle man gjør noe feil, sier Christensen.
18-åringen pensjoneres
Harstad politistasjon har frem til 31. mai i år vært en del av gamle Midtre Hålogaland politidistrikt. Etter politireformen og overføringen til Troms politidistrikt ser ledelsen i Tromsø at de har fått en eldre bilpark med i sammenslåingen.
– Gamle Midtre Hålogaland politidistrikt har tradisjonelt hatt eldre biler enn Troms politidistrikt, men vi skal nå sørge for at bilene til politiet i Harstad moderniseres, sier leder av fellesoperative tjenester, Morten Pettersen.
Politistasjonssjefen i Harstad forteller at i løpet av høsten skal antall biler reduseres, og de eldste skal fases ut.
Subaruen fra 1999 skal snart få gå av med pensjon.
– Denne brukes i dag mer som en transportbil enn et uniformert kjøretøy. I løpet av året skal den selges, sier politistasjonssjef Morten Hole.