– Jeg har inntrykk av at de snakker om oss som gratispassasjerer, eller snyltere, sier Rune Leines.
Under kommunestyrets informasjons- og temamøtet om veipakke Harstad i forrige uke mente FrP-representant Kristian Eilertsen at også elbilistene måtte bidra med bompenger.
Det var det flere politikere som var enige i, deriblant arbeiderpartiordfører Marianne Bremnes.
– Vi har ikke diskutert det i mitt parti, men min personlige mening er at også elbil eierne må ta sin del av kaka. Det begynner å bli en del elbiler og jeg regner med at de ikke bare kjøper elektrisk bil for å unngå bompenger, men også for å spare miljøet, sier hun.
At bompenger for elbiler vil bety så mye i inntekt for veipakken, er ikke Rune Leines helt med på.
– I hele Troms er det mindre enn 800 elbiler. Tar vi hardt i er det omtrent 500 i Harstad, så det er et lite antall vi snakker om, sier han.
Må ha noen goder
Leines sier de som kjøper elbil også tenker på miljøet, men at det er behov for tiltak som gratis parkering og fri passering i bomringen. Han mener elbilen har så mange begrensninger at det må følge med noen goder for at folk skal kjøpe den.
– Blant annet er rekkevidden for kort, det er få hurtigladestasjoner, og du kan heller ikke trekke tilhenger med en elbil. Hvis man ikke har fordeler av å kjøpe elbil, vil salget stoppet helt opp, sier han.
Men blant bilister som kjører på fossilt brensel, får han ikke umiddelbar støtte. En runde på torget i Harstad, viser at de fleste som kjører med bensin eller diesel på tanken mener elbilistene må betale sin del.
– Helt klart, sier de som ikke selv kjører elbil, de sliter jo på veibanen de også.