NRK Meny
Normal

Gratistrening sprer seg: – Den beste treningen du får

I løpet av året regner Lasse Tufte med å ha tredoblet antall gratis treningsparker i Norge. I Tromsø har Arctic Barbarians omfavnet tilbudet.

Human flag

Robert Haugen (til venstre) og Matias Martinsen viser øvelsen human flag i Tufteparken i Tromsø.

Foto: Petter Strøm / NRK

Audun Stokkan

Audun Stokkan, tidligere turner, nå leder for Arctic Barbarians.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Slik jeg ser det er dette den mest funksjonelle treningen du får. Når du i tillegg kan gjøre det ute, og slipper å stå inne på et treningssenter blir det bare bedre. I tillegg bygger det et samhold blant oss som er her, så vi stiller opp selv om det er skittvær, sier Audun Stokkan.

Det regner i Telegrafbukta i Tromsø denne ettermiddagen. Likevel er 15 personer på plass i en av byens to Tufteparker. Det bærbare stereoanlegget ligger godt tildekket i en bag, men lyd skal man ha når man trener.

Stokkan har vært turner i ti år, fra han var seks til han ble 16. Nå er han leder for Arctic Barbarians, Tromsøs egne calisthenics-klubb. Eller egenvektstreningsklubb, om du vil.

– I calisthenics bruker du din egen kropp som motvekt. Det finnes utallige måter å utfordre seg selv på, sier han.

Se Arctic Barbarians vise seg frem:

Calisthenics-klubben Arctic Barbarians viser frem noen av sine triks i Telegrafbukta i Tromsø.

Calisthenics-klubben Arctic Barbarians viser frem noen av sine triks i Telegrafbukta i Tromsø.

Ble sett på som klovner

Lasse Tufte og Sindre Skui

Lasse Tufte viser noe av det du kan gjøre i parkene hans, sammen med Sindre Skui.

Foto: Frieda Wik / NRK

Barbarene herjer gratis i Tufteparken i Telegrafbukta i Tromsø.

Nå finnes det 15 slike parker rundt om i landet. Ved utgangen av 2014, regner initiativtaker Lasse Tufte med at de skal ha fått opp nærmere 30 nye parker (se kartet lenger nede i saken).

– Intensjonen er å etablere én slik park i hver kommune. Vi tjener ikke mye penger på det. Men det er heller ikke målet. Alt vi vil er å gjøre tilbudet tilgjengelig for flest mulig, sier Tufte.

Som mange andre unge gutter var han interessert i å bygge muskler.

– Treningen ble et middel for å nå et mål, men da er det lett å miste motivasjonen dersom du ikke når det målet. Det tok ikke lang tid før jeg gikk lei tradisjonell styrketrening, forteller Tufte.

Så han søkte etter alternative treningsformer på internett, og fant calisthenics. Kroppsbeherskelsen, den rå styrken kombinert med smidigheten vekket noe i Tufte. Så han og vennene begynte å trene slik på treningssenteret.

– Vi ble sett på som klovner i starten. Men da vi ble flinkere, og folk så hva vi fikk til, begynte de å spørre og kopierer øvelsene våre. Slik oppsto det et lite miljø, forteller han.

De blå markørene markerer Tufteparkene som er satt opp, de hvite er parkene som er bestemt i løpet av 2014:

Laster kart, vennligst vent...

Bygde egen park

I 2011, etter en prat med Asker kommune, fant Tufte og kameratene ut at de skulle utvikle et eget konsept for parker for egenvektstrening.

Tromsø kommune er en av kommunene som har latt seg imponere. De har allerede to parker, og planlegger en tredje.

Henrik Romsaas

Henrik Romsaas, leder for Tromsømarkaprosjektet, er godt fornøyd med hvordan byens Tufteparker brukes.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Prosjektet vårt, Tromsømarkaprosjektet, har som mål å få folk til å være aktive ute. Vi hadde lyst til å etablere et treningstilbud som var gratis og litt nytt. Planen var egentlig at vi skule nøye oss med to parker, men interessen fra bydelsrådet på Nord-Tromsøya var stor for å få en egen park der også, sier leder for Tromsømarkaprosjektet, Henrik Romsaas.

Han kan fortelle at treningsparkene blir mer og mer populære, og gir Arctic Barbarians mye av æren.

– Når du har pådrivere som dem, som inviterer til treninger og work shops og legger ut videoer på internett, så plukker folk det opp. De blir nysgjerrige, og begynner selv å bruke parkene, sier Romsaas.

Lettere å få fremgang

Tilbake i regnværet i Telegrafbukta er Audun Stokkan i gang med å tørke apparatene. Det er greit med godt feste når man skal stå på hendene.

– Jeg var her ofte, og la merke til at det var en del andre med samme interessen. Det er lettere å trene og lettere å få fremgang hvis man er sammen, sier Stokkan.

Da snøen smeltet møtte det fire personer opp på første trening. Gruppa har godt over 300 følgere på Facebook, og treningsoppmøte ligger på opp mot 20 personer på noen økter når sommeren nærmer seg.

– Alle kan drive med dette. Øvelse gjør mester. Men man må huske å begynne med det grunnleggende først, så er det bare å sette seg et mål og jobbe mot å klare det. Det er mye mer givende å jobbe mot å klare et triks enn å stå å løfte de samme vektene på treningssenteret, sier Stokkan.

Arctic Barbarians

15 personer i Arctic barbarias, pluss Henris Romsaas i Tromsø kommune, møtte opp for en treningsøkt i regnværet i Telegrafbukta i Tromsø.

Foto: Petter Strøm / NRK

Fem øvelser alle kan gjøre

Push ups:

Tom Bakland gjør push ups. En push ups utføres riktig ved å holde kroppen strak. Bekkenet skal være nøytralt (naturlig svai i korsryggen), området mellom skulderbladene være nøytralt og hodet en naturlig forlengelse av overkroppen. Øvelsen kan gjøres tyngre ved å justere vinkelen på kroppen, ved å bruke de forskjellige stativene.

Tom Bakland gjør push ups. En push ups utføres riktig ved å holde kroppen strak. Bekkenet skal være nøytralt (naturlig svai i korsryggen), området mellom skulderbladene være nøytralt og hodet en naturlig forlengelse av overkroppen. Øvelsen kan gjøres tyngre ved å justere vinkelen på kroppen, ved å bruke de forskjellige stativene.

Dips:

Malin Olsen viser dips, en øvelse som trener triceps og bryst. Utføres rolig, hold armene stabile. Kan avansere ved å justere vinkelen på kroppen, ved å bruke forskjellige aparater i Tufteparken. Bruk gjerne en venn til å hjelpe deg.

Malin Olsen viser dips, en øvelse som trener triceps og bryst. Utføres rolig, hold armene stabile. Kan avansere ved å justere vinkelen på kroppen ved å bruke forskjellige apparater i Tufteparken eller bruke stativet som er egnet for dips. Bruk gjerne en venn til å hjelpe deg.

Pull ups:

Isaac Opsvik Villota viser en pull up. Få gjerne hjelp v en venn til å gjøre øvelsen lettere.

Isaac Opsvik Villota viser en pull up. Få gjerne hjelp av en venn til å gjøre øvelsen lettere.

Liggende roing:

Robert Haugen viser liggende roing. Jo mindre vinkel du har på kroppen, desto tyngre.

Robert Haugen viser liggende roing. Jo spissere vinkel du har på kroppen, desto tyngre.

Legg raise:

Espen Solvik Kristiansen utføre leg raise. Mageøvelse. Øvelsen blir tyngre med strake ben,og kan også videreutvikles ved at du løfter beina helt opp til stanga.

Espen Solvik Kristiansen utføre leg raise. Mageøvelse. Øvelsen blir tyngre med strake ben, og kan også videreutvikles ved at du løfter beina helt opp til stanga.