Tirsdag og onsdag vil eksperter fra Volvo i Sverige prøve å finne en løsning med de uhellsforfulgte hybridbussene i Tromsø.
I vinter har det vært flere episoder hvor bussene har sklidd og havnet utfor veien. Sjåførene mistenker at årsaken kunne være mangel på framdrift idet bussen skifter fra dieseldrift til elektrisk drift. Da stanser bussen opp i bakkene, og begynner å spinne.
Nå skal Volvo se på hva som kan gjøres i Tromsø for å løse problemet.
– Vi skal se om det er noen forbedringer vi kan gjøre med produktet for å forhindre situasjonene som oppstår, sier markedsdirektør Svein Åge Løkken i Volvo.
- LES OGSÅ: Politiet vil ha et møte med Nobina
(Artikkelen fortsetter under)
– Burde hatt en større gjennomgang
Det var Troms fylkeskommune som bestemte at det skulle brukes miljøvennlige busser i Tromsø, og dette ble tatt med i anbudskravene.
Dermed kjøpte Nobina inn om lag 30 nye hybridbusser. Det angrer selskapet på i dag.
– Vi burde hatt en større gjennomgang på bussene, for hybridbussene er en ny skapning på bussmarkedet. Så vidt meg bekjent har det bare vært om lag ti busser i bruk før bussene kom til Tromsø, sier markedssjef Magnar Nilsen i Nobina.
- LES OGSÅ: Her seiler bussen sidelengs ned bakken
(Artikkelen fortsetter under)
– Godt utprøvd
Volvo mener derimot at bussene var godt utprøvd før de ble levert Nobina.
– Utviklinga har pågått i mange år, og vi har kjørt hybridbusser i Norge siden vi startet med dem i Trondheim i 2010. I tillegg går det busser rundt om i Europa, så de er prøvd ut, sier Svein Åge Løkken.
– Disse hendelsene man har sett i Tromsø den siste tiden, hvor ødeleggende er det for ryktet til Volvo?
– Når sånne situasjoner oppstår, er det ikke heldig for noen, verken for sjåførene, passasjerene, eieren eller selgeren, sier Løkken.