Hopp til innhold

Ekspert: – Saksbehandlingen i NAV er preget av altfor mange feil

Tobarnsmor går glipp av 17.000 hver måned etter å ha fulgt NAV-råd. – Det er store forskjeller på hvordan regelverket blir forstått av NAV-ansatte rundt i Norge, sier Curt A. Lier, president i Juristforbundet.

Curt A. Lier

HAMRER MOT NAV: Curt A. Lier, president i Juristforbundet mener NAV må ansette flere jurister, og viser til at det enkelte steder i landet er omgjøringsvedtak på 39 prosent på grunn av feil saksbehandling.

Foto: Daria Zoric / NRK

Lier mener mangel på juridisk kompetanse fører til mangelfulle eller direkte gale vedtak fra NAV-kontorene.

Det var forrige uke NRK fortalte om alenemor Oddveig Jensen fra Sør-Varanger som taper 17.000 i måneden fordi hun stolte på råd fra NAV. Nå risikerer hun å miste strømmen fordi hun ikke har råd til å betale regningene.

Mange saker blir omgjort

Oddveig Jensen

RAMMET: Tobarnsmor Oddveig Jensen går glipp av 17.000 kroner etter å ha fulgt et råd fra NAV. Nå får hun ikke betalt strømregningene.

– Saksbehandlingen i NAV er preget av altfor mye feil, altfor mange saker blir omgjort, og dette skyldes rett og slett at saksbehandlerne ikke har tilstrekkelig kompetanse, Svært mange NAV-kontor har ikke engang jurister ansatt, og det går utover saksbehandlingen. Sogn og Fjordane har vel omtrent 39 prosent omgjøring, noe som er et altfor høyt tall, sier Lier til NRK.

– Det betyr at mange klager?

– Folk klager og vedtakene blir omgjort, og det er greit at man fra tid til annen omgjør vedtak. Men når over hvert tredje vedtak blir omgjort, så sier det noe om kvaliteten på saksbehandlingen, sier han bestemt.

Presidenten i Juristforbundet mener at det er helt uakseptabelt at tilfeldigheter får avgjøre hvordan hjelp brukerne skal få fra NAV.

SV: – River ned tillit

Kirsti Bergstø

KRITISK: SV- og stortingspolitiker Kirsti Bergstø mener det er uheldig og skadelig for tilliten til NAV at det begås så mange feil.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

– Det er svært uheldig at det skal være avgjørende hvor folk bor for at de skal få gode tjenester. Det er nødvendig å ansette langt flere jurister, slik at kvaliteten på saksbehandlingen går opp.

Politiker Kirsti Bergstø (SV), medlem i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener at folks tillit og oppslutning til NAV, er en forutsetning for at velferdsstaten skal fungere.

– SV ønsker å ha et nært NAV som har rom til å hjelpe folk, og som har rom for å bruke hodet. Når vi ser eksempler slik vi har sett nå, at en tobarnsmor får et tydelig råd, og blir sittende igjen i en veldig, veldig vanskelig livssituasjon. Så er det et eksempel som er med på å rive ned tillit. NAV sin oppgave skal jo være å hjelpe folk som er i en vanskelig livssituasjon, og ikke bidra med at man kommer dit, slår hun fast.

NAV: – Tar for lang tid å gi informasjon

Leder i NAV Sør-Varanger Kristian Johansen forsvarte forrige uke at de ansatte ikke ga Oddveig den nødvendige informasjonen ved oppmøte i skranken.

– Det som er vanlig i NAV er at vi er veldig konkret i forhold til de spørsmål som stilles, og går normalt ikke ut og gir informasjon om grunnleggende rettigheter. For det første vil det ta altfor lang tid, og for det andre vil det bli altfor mye informasjon for brukeren å håndtere, sa Kristian Johansen til NRK.