NRK Meny
Normal

Skulle på jobb i maskinrommet

Søndag skulle Bjørn Kristian Berg mønstre på «Nordlys». Han er maskinreparatør om bord. Nå tenker han på hva som kan ha skjedd.

Bjørn Kristian Berg

Bjørn Kristian Berg (innfelt) følger med det som skjer med hans arbeidsplass.

Foto: Montasje / NRK

– Det er så trist som det kan bli, sier maskinreparatør Berg til NRK.

– Helt absurd

Han skulle mønstre på i Harstad. Nå følger han tett på det som skjer med arbeidsplassen.

– Jeg var oppe klokken fem i morges allerede for å se hva som skjedde, sier han.

Brannen om bord startet torsdag klokken 9.30, men brannmannskaper fikk etter hvert kontroll på den.

– Når de endelig fikk kontroll på varmen, så begynner båten å krenge. Det er helt absurd. Å se sin egen arbeidsplass slik er ikke noe særlig, sier maskinreparatøren.

Dette kan ha skjedd

Politiets hovedteori er at brannen på «Nordlys» startet som følge av en eksplosjon.

Bjørn Kristian Berg har spekulert på hva som kan ha skjedd på arbeidsplassen sin. Han understreker at dette bare er teorier.

Berg skisserer mulige årsaker:

– Det er ikke så mange ting som kan eksplodere der nede under drift. Jeg har mindre tro på at det kan ha vært en tankeksplosjon.

Han mener det kan ha vært en eksplosjon i veivhuset.

– Veivhuset ligger under stemplene på motoren. Her ligger også akslingen. I veivhuset er det olje, og det som går rundt i motoren, går ned i veivhuset, sier han.

Varmeutviklling

Ifølge maskinreparatøren kan også varmgang forårsake eksplosjon.

– Men det har jeg ingen tro på. Alarmene ville ha gått, og motorene ville ha blitt stoppet, sier han.

Berg har også en annen teori i forhold til eksplosjonen.

– Det som kan skje er at det blir varmgang på utsiden av veivhuset. Det kan ha vært en brann under eller rundt motoren, og som forårsaket en eksplosjon. I tillegg kan det komme et brudd i tilførselen av brennstoff; det vil si diesel. Dette kan forårsake en brann ute i selve motorrommet, sier Bjørn Kristian Berg til NRK.

– Et av de reneste maskinrommene

Brannslokkingssystemet om bord trådte ikke i kraft. Maskinreparatøren sier det er vanskelig å si noe om dette.

– Dette blir også en ren spekulasjon. Hvis jeg som reparatør skal foreta et sveisearbeid eller annet varmt arbeid i maskinrommet, så er en av prosedyrene å slå av det automatiske brannvarslings- og slokkingssystemet. Hvis ikke, så vil dette aktiveres med en gang man begynner å sveise, sier han.

Bjørn Kristian Berg forteller at Hurtigruten har et av de reneste maskinrommene han har arbeidet på.

– Det er svært viktig med renhold i maskinrommet. Det er et godt og rent system. I et maskinrom vil det alltid komme olje; det er helt uunngåelig, sier han.