Hopp til innhold

Dette får Troms

Regjeringen vil gjøre veien til Kilpis bedre. Se flere detaljer!

Kilpis
Foto: Thomas Sørensen / NRK

Innfartsvei til Tromsø

Det legges opp til at man i perioden 2010-2019 skal gjennomføre alle de tre viktigste utbyggingsprosjektene på E8 mellom Tromsø og riksgrensen mot Finland. Utbedring av E8 er en viktig del av del av regjeringens nordområdestrategi. Den planlagte opprustningen av E8, blant annet strekningen Sørbotn – Laukslett, vil gi en vesentlig bedre standard på den viktige vegen mellom Tromsø og Finland.

For første fireårsperiode er det foreslått statlige midler til å starte utbyggingen av E8 på strekningen Sørbotn – Laukslett, inn mot Tromsø. Denne prioriteringen er avhengig av at det blir tilslutning til et opplegg med delvis bompengefinansiering av prosjektet.

For prosjektet E8 Sørbotn – Laukslett, på hovedinnfartsvegen til Tromsø, er det lagt opp til at utbyggingen skal skje ved en kombinasjon av statlige midler og trafikantbetaling. Prosjektet har nå et kostnadsoverslag på 800 millioner kroner, og omfatter omlegging av E8 utenom bebyggelsen, gjennom bygging av 9 kilometer ny veg, medregnet ny bru over Ramfjorden. Omleggingen vil føre til at kjørelengden mellom Balsfjord og Tromsø kortes ned med om lag to kilometer. Både Tromsø kommune og Troms fylkeskommune har fattet prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering av prosjektet.

Oppgraderer veien mot finskegrensa

For prosjektet E8 Riksgrensen – Skibotn er kostnadsoverslaget nå 280 millioner kroner. Det legges opp til statlig finansiering av utbyggingen i perioden 2010-2019. Prosjektet omfatter i hovedsak breddeutvidelser og ut bedring av kurver på de dårligste delene av den i alt 38 kilometer lange strekningen fra riksgrensen til kryss med E6 i Skibotn.

Den om lag en kilometer lange Halsbakken vil blant annet bli utbedret. I tillegg vil krysset med E6, i Skibotn, bli lagt om. Det foreligger ingen formelle planer for strekningen. Det er derfor knyttet stor usikkerhet til blant annet kostnadsanslag.

Bedrer E6

Det er lagt til grunn en ramme på i alt 1 270 millioner kroner til tiltak innenfor ulike programområder på E6 Fauske – Nordkjosbotn, med tilknytninger. Av dette er 410 millioner kroner satt av i første fireårsperiode. Innenfor denne rammen prioriteres mindre utbedringer, særlig tunnelsikring og tiltak for å ta igjen forfall. I tillegg prioriteres trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveger.

Det er lagt til grunn en ramme på 780 millioner kroner til tiltak innenfor ulike programområder på E6 Nordkjosbotn – Kirkenes, med tilknytninger. Av dette er 300 millioner kroner satt av i perioden 2010-2019. Innenfor denne rammen prioriteres trafikksikkerhetstiltak. I tillegg prioriteres mindre utbedringer med vekt på å ta igjen forfall og bygging av gang- og sykkelveger.

I perioden 2014-2019 er det aktuelt å prioritere statlige midler til utbedring av E6 Nordkjosbotn – Hatteng, som er den dårligste strekningen på E6 mellom Nordkjosbotn og Skibotn. Det er også, i samme periode, aktuelt å prioritere statlige midler til rassikringsprosjektet Nordnes – Skardalen. Prosjektet utgjør siste etappe på rassikringen av E6 i Kåfjord kommune.

Den foreslåtte innsatsen i Nordland, Troms og Finnmark vil føre til at 50 kilometer riksveg får gul midtstripe.

Ser på trafikkgrunnlag for jernbane

Forslag til nye jernbaneløsninger i Nord-Norge må sees i sammenheng med dagens infrastruktur og planer for framtidige infrastruktursatsinger, også i nordlige deler av Sverige og Finland. Det vil blant annet være viktig å analysere om trafikkgrunnlaget tilsier nærmere vurdering av noen av jernbaneprosjektene.

Samferdselsdepartementet mener der derfor er hensiktsmessig å vurdere jernbaneforbindelser for godstransport i en større utredning av utvikling av transportsystemet i nordområdene.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark