Hopp til innhold

Det går hardt ut over brøytebilene på vanskelige vinterveier

Frank Hay måtte fredag reparere den gamle brøytebilen sin. Den han vanligvis bruker står innesperret på grunn av snøras.

Brøytebil

Frank Hay måtte under den gamle brøytebilen sin for å skru litt på clutchen før han tok tak på dagens jobb.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Frank Hay

Brøytebilsjåfør Frank Hay har hatt noen hektiske dager i det siste.

Foto: Hege Iren Hanssen / NRK

– Det røyner på for utstyret, forteller brøytebilsjåfør Frank Hay der han ligger godt plantet under sin gamle, røde brøytebil.

På Yttersida av Kvaløya har vind og snø skapt ekstra utfordringer på allerede vanskelige veier. Fylkesvei 57 er sperret av en trailer som siden torsdag kveld har vippet på kanten av et stup, bare holdt igjen av autovernet. Brøytebilen Frank vanligvis bruker står innesperret på andre siden av vogntoget.

Strekningen som kalles «stien» vært sperret i snart et døgn,

– Vi ser ofte trailere som hviler mot rekkverket i dette området, men de står sjeldent så kritisk til som denne, sier Hay.

Han var først til stedet etter at vogntoget, som var fullastet med fisk, hadde fått problemer på det vanskelige føret.

– Han klarte ikke å komme seg opp bakken og seilte bakover. Han hadde englevakt som ble holdt igjen på det viset, sier Hay.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, er kjent med utfordringene på den aktuelle veien.

– Denne veien er både rasutsatt og har utfordringer med fremkommelighet, i alle fall når været og føret er som det er nå, sier Prestbakmo.

Vogntog på kanten av stup

Etter planen skal vogntoget som sperrer Fylkesvei 57 berges fredag kveld.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Store summer må til

Han forteller at en rapport fra Statens vegvesen sier at den aktuelle strekningen har et behov for oppgraderinger på totalt 650 millioner kroner, 300 millioner til fremkommelighet og 350 millioner til rassikring.

– I oktober og november skal fylkestinget prioritere hvordan vi skal utbedre veiene i fylket vårt. Vi er dermed veldig opptatt av hva som kommer av midler i Nasjonal transportplan, sier Prestbakmo.

– Fylkesvei 57 er et godt eksempel på at for eksempel fiskeeksporten i Norge er avhengig av god infrastruktur over hele landet.

– Hva kan gjøres på kort sikt for dem som er berørt av dette?

– Vegvesenet gjør hele tiden det de kan for å holde vegen god nok. Men denne hendelsen ville kanskje vært vanskelig å unngå med mindre tiltak. Her er det nok de store tiltakene som har noe å si.

Brøytebil

Frank Hay brøyter fylkesveien på Kvaløya. Mye vær og vind har ført til vanskelige kjøreforhold på vegene i Troms.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK