NRK Meny
Normal

Demonstrantene inntok kommunestyret

Da politikerne i Tromsø diskuterte bompengeløsningen i kommunen, ble de avbrutt av et stort antall demonstranter.

Demonstranter i kommunestyret

Demonstrantene tok seg inn i kommunestyresalen da debatten om bompenger pågikk.

Foto: Lars Egil Mogård / NRK

Det politiske flertallet i Tromsø ble mandag kveld enige om bompengeordningen i Tromsø kommune. Forslaget inneholdt blant annet følgende punkter:

Onsdag skulle kommunestyret diskutere planene, samtidig som et stort antall demonstranter samlet seg utenfor rådhuset. Midt i bompengedebatten inntok en del av demonstrantene seg inn i kommunestyresalen, til tross for vekternes forsøk på å stoppe dem.

Det gikk så langt at ordfører Kristin Røymo måtte be demonstrantene om å roe seg ned hvis de ønsket å bli værende i kommunestyresalen.

Til og med Frp, som er det eneste partiet som er imot bompengeordningen, måtte be demonstrantene om å dempe seg.

Demonstranter

Demonstrantene startet sin markering på utenfor Rådhuset. Etter hvert tok noen av dem seg inn i rådhuset.

Foto: Hans Ludvig Andreassen / NRK

Heftig debatt

Selve debatten rundt bompengene gikk også varm.

Frp gikk til frontalangrep på de åtte partiene som har inngått kompromiss om bompenger. I løpet av 20 år skal det betale 3,5 milliarder kroner i bompenger i Tromsø.

– Dere sender tidenes regning til innbyggerne. Høyres tid som økonomisk ansvarlig parti er over, mente Frps Bjørn-Gunnar Jørgensen.

– Det er vanvittig og respektløst at det skal brukes 600 millioner kroner bare for å samle inn bompengene. Jeg reagerer sterkt på dette, sa Frps Britt Hege Alvarstein fra Frp.

Hun sier at Frp kan godta en økning i drivstoffavgifta på tre kroner literen.

– Våre forslag innebærer en utbygging for fire milliarder kroner, men vi vil vite tidspunktet for en utbyggingsstart på de ulike prosjekter.

– Ingen andre alternativer

I Høyre har det vært motstand mot bompengepakken, men gruppeleder Erlend Svardal Bøe sier at Høyre har som parti stått ved et veiskille i denne saken.

– Vi kunne sagt nei til hele pakken, og med det sikkert blitt mer populær på kort sikt. Men problemet med det er at Høyre ikke har flertall i dette kommunestyret og kunne dermed ikke ha påvirket utfallet av denne pakken. Vi valgte heller å være med som et konstruktivt opposisjonsparti, og jeg er helt overbevist om at vår rolle i denne saken har bidratt til en billigere og bedre pakke til det beste for byens næringsliv og innbyggere, sa Bøe fra talerstolen.

Heller ikke Rødt har vært forkjempere for bompenger. De har et ønske om at samferdsel skal finansieres over skatteseddelen.

– Det har vist seg å være umulig. Derfor må vi godta bompenger. Når Tromsø vokser er det helt nødvendig å lage egne traseer for busser, sa Rødts Jens Ingvald Olsen.

45 prosent av pengene som kommer inn skal brukes på vei, 30 prosent på kollektiv og 25 prosent til gang- og sykkelstier samt trafikksikkerhet.

Ikke overraskende vedtok kommunestyret det foreslåtte bompengeopplegget onsdag kveld. Fremskrittspartiets gruppe, samt Gunnar Pedersen i Høyre, stemte imot planene som innføres i 2019.

I juni skal kommunestyret bestemme plasseringa av 15 bompengestasjoner i Tromsø.