Hopp til innhold

Dårlig vei kan bli dyrt for fylkene

Hvis de som eier veien blir holdt ansvarlig for ulykker kan det koste dem dyrt i fremtiden. Forsikringsselskapene følger utviklingen.

montasje

Det var nesten fem centimeter dype spor i Aronnesveien i januar 2009 da tre mennesker døde etter en kollisjon. Havarikommisjonen gir veistandarden skylden for ulykka, og gir dermed skyld til fylkeskommunen, som eier veien.

Forsikringsbransjen varsler at de kan komme til å holde staten og fylkeskommunen økonomisk ansvarlig dersom dårlig vei fører til ulykker.

Denne uka konkluderte havarikommisjonen at veistandarden var årsaken til en dødsulykke i Alta.

Hvis dette også blir konklusjonen i en rettssak kan det få betydning i fremtidige erstatningssaker, sier Ingrid Holm Svendsen, Informasjonssjef i forsikringsselskapet Tryg.

Ingrid Holm Svendsen

Ingrid Holm Svendsen.

Foto: TrygVesta

Runar Sjåstad

Runar Sjåstad.

Foto: Sigve Nedredal / NRK
– Vi er opptatt av å plassere ansvaret der hvor ansvaret hører hjemme i slike saker. Og dersom man konkluderer med at dette ligger hos stat eller fylkeskommune, så er det noe som fortløpende vurderes.

I Norge har omtrent 2200 kilometer vei større sporvidde enn anbefalt, og er dermed i samme situasjon som veien i Alta.

Avventer en eventuell rettsak

Store spor i veibanen var en viktig årsak da tre personer omkom i en dødsulykke på en fylkesvei i Alta konkluderte Havarikommisjonen i en rapport som ble kjent denne uka.

Tryg vil de foreløpig avvente hva som konkluderes i en eventuell rettssak, før de retter krav til de som eier veien, sier Ingrid Holm Svendsen.

– Man vil måtte vurdere den rettslige avgjørelsen og dersom den konkluderer med at fylkeskommunen her ikke har oppfylt sitt ansvar så åpner det for at vi kan fremme regressøksmål mot fylkeskommunen i lignende saker i fremtiden.

Kan presse frem bedre veier

Det er fylkeskommunen som eier veien hvor ulykka skjedde i Alta. Fylkesordfører Runar Sjåstad er bekymra for at de kan få økonomiske krav dersom veieieren blir holdt ansvarlig i lignende saker fremover.

– Jeg vil tro at hvis dette blir en praksis fremover, så vil forsikringsselskapene også se på en mulighet for å kreve veieier etter ulykker der det har vært medvirkende årsak.

Han tror dette kan være med å presse fylkeskommunen til å bedre veiene.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark