– Det er for få døråpnere her. Det er veldig langt mellom hver inngang. Det blir tungt å trille rundt.
Silje Borgan er ikke den eneste eleven med en funksjonshemning som syns at skolehverdagen er tung. Hun sitter i rullestol og går på Universitetet i Nordland.
Mange studenter som er handikappet sliter med å fullføre utdannelsen. De etterlyser bedre tilrettelegging på sine utdanningsinstitusjoner.
Vil gjøre hverdagen enklere
Forsknings- og studiedirektør ved Universitetet i Nordland, Jan Atle Toska, innrømmer at de har en vei å gå når det gjelder tilrettelegging for handikappede studenter.
– Det går både på bevissthet og at vi har kontaktpersoner ved fakultetene som har ansvar for tilrettelegging for elever med spesielle behov, sier Toska.
Han håper elever som Silje skal få en enklere skolehverdag i tiden framover.
– Vi vil ha døråpnere og at det er bedre tilgjengelig for dem som sitter i rullestol. Det skal bli enklere for folk med forskjellige handikap å klare seg på skolen. Det er en prioritering og en ansvarsplassering som skolene må gjøre, sier Jan Atle Toska.
Alvorlig
Forbundsleder i Norges Handikapforbund, Arne Lein, syns det er trist at skolene ikke tilrettelegger godt nok for elever med en funksjonshemning.
– At 15 prosent sliter med skolehverdagen er alvorlig. Vi vet at funksjonshemmede som tar en høyere utdanning lettere får jobb, og skal vi få et likestilt samfunn er det nødvendig med utdanning. Det er nøkkelen for å få seg en god jobb, sier Lein.